FREMTIDENS LÆRINGSMILJØER - EN TRENDRAPPORT FRA KINNARPS

Velkommen til Kinnarps Trendrapport 2017. Den tredje i en serie, der samler og analyserer de store ændringer i verden, i en række forskellige miljøer, indenfor arbejde, møder, læring og uddannelse. Denne gang med fokus på hvad disse ændringer vil betyde for os i de nordiske lande - Sverige, Norge, Danmark og Finland.

ELISABETH SLUNGE, DIRECTOR, GLOBAL RANGE & COMMUNICATIONS

Hvad former fremtidens læringsmiljøer i de nordiske lande frem til 2025?

LærinGENS 10 FReMTIDSTRENDs

På basis af research, interviews og arbejdet i Kinnarps FutureLab, har vi sammensat ti store trends, som kommer til at påvirke og forme fremtidens uddannelsemiljøer frem til 2025 i norden. Altsammen med udgangspunkt i teknologi som muliggør og udfordrer.

Nedenfor er en kort oversigt for hver trend. I den fulde trendrapport får du en mere dybdegående beskrivelse og interessante spørgsmål om fremtidens læringsmiljøer. Tilmeld dig nedenfor for at få adgang til den fulde rapport.

TREND 1

LEARN BNB

Kropssprog er en afgørende del af vores kommunikation, og forskning viser, at man lærer bedre gennem bevægelse. Ikke bare hjernen, men hele kroppen aktiveres nu i læringsprocessen. Men menneskers evner og måder at lære på, varierer meget. Læringsmiljøet skal derfor være smidigt og fleksibelt.

TREND 2

BÆREDYGTIGE LÆRINGSESMILJØER

Bæredygtighed betyder, at alle aktører agerer langsigtet i forhold til fremtiden. Fra økonomi og økologi og helt ned på det individuelle plan. En trænet krop, som giver psyken optimale forudsætninger i et gennemtænkt læringsmiljø, bidrager til en bæredygtig læring i fremtiden.

 

 

TREND 3

DIGILEARN

Med digitaliseringen af skoleverdenen er interaktivitet mellem afsender og modtager blevet mulig. Nu kommer der nye værktøjer, som kan individualisere læringen samtidig med, at det kan foregå stort set overalt - uanset afstand. Læringsmiljøeerne skal give plads til de digitale muligheder, men skal også kunne forhindre distraktion. 

TREND 4

DIGITEACH

Nu kommer teknologien, som virkelig kan forandre pædagogens rolle i en stadigt mere digitaliseret fremtid. Undervisende robotter, kunstig intelligens og digital overflytning af lærere over landegrænser er ikke længere science fiction.

 

 

TREND 5 

MASS CUSTOMISATION

Staigt flere kræver et individualiseret studieforløb, men samtidig stræber uddannelsesinstituationerne efter at drive deres virksomheder på en økonomisk rationel måde. Svaret: masseindividualisering. En masseproduktion af ofte digitale uddannelser med flleksibilitet i forhold til den studerendes ønsker.

 

 

TREND 6

OPTIMER ALT

I vores moderne overflodssamfund realiserer forældrene sig selv gennem børnene - og vil beskytte dem mod alt ondt. Også i forhold til kravene i skolen. "Kunden har altid ret"-indstillingen sniger sig ind i skolens verden og udsætter uddannelses-
institutionerne for et hårdt pres.

TREND 7

GLOBAL LEARNING NETWORK

Når globaliseringen tager yderligere til i styrke, kan undervisning, lærere og studerende komme fra alle dele af verden og danne nye uddannelsesnetværk. De gamle hierakier rokkes også i deres fundament: unge lærer gamle og omvendt. Vi mødes på tværs af aldersgrænser.

TREND 8

NYE VIRKELIGHEDER

Stadig  kraftigere computere hjælper os med at konstruere alternative og til med "bedre" virkeligheder, som bliver til nye stærke værktøjer i klasseværelset. Vi kan også indsamle enorme mængder af data om det der sker omkring os -  oplysninger som kan styrke og styre vores hjælpemidlers funktion.

TREND 9

NYT ØKOSYSTEM FOR LÆRING

De studerende nøjes ikke længere med at søge til den skole. der ligger nærmest. I stedet vil man forbindes med en bestemt gruppe eller uddannelsesprofil. Desuden træder virksomhederne ind på scenen og knytter kontakter med skoler og studerende og skaber komplette økosystemer for læring.

TREND 10

FRA IQ TIL SQ

En høj intelligenskvotient har længe været et et markant succeskriterium for den enkelte. Nu er den "sociale intelligens" mindst lige så vigtig for den, der vil have succes. Samtidig kræves der kreativitet og evne til innovation i både skolen og det øvrige og samfund.

Læs rapporten gratis

Registrer dig og læs eller download trendrapporten.

Kontakt os endelig, hvis du ønsker at få tilsendt et fysisk eksemplar.

Kontakt os gerne for at drøfte fremtidens læringsmiljøer!