Case: Den franske offentlige forvaltning

Projekt:
Den franske offentlige forvaltning

Antal medarbejdere:
250

Antal arbejdsstationer:
250

Slutdato:
2021

Fotograf:
Alexis Paoli

Franske myndigheder flytter kontor

I Paris skabte Kinnarps et kontorkoncept for nogle af de supporttjenester, der arbejder for den franske regering. Disse innovative arbejdspladser er skabt til at opfylde brugernes krav med hensyn til produktivitet og velvære. Ved første øjekast var forventningerne til udskiftning af møblerne som følger: bedre ergonomi for at øge personalets komfort og et helt nyt design for at ændre kontorets udseende.

Vi var nødt til at styre os gennem en transformationsproces og genoverveje kontorarealet for visse afdelinger, der er blevet samlet, for at fremme samspil og skabe nye kollektive dynamikker. Det er grunden til, at Kinnarps fremhæver fordelene ved at skabe skræddersyede rum, der er velegnede til alle typer opgaver. Der er mange faktorer, der spiller ind, og hver enkelt har sine egne forudsætninger. Derfor bestræber vi os altid på at opfylde alles behov i størst muligt omfang.

Den frihed, som kunden gav os, betød, at vi kunne udtrykke essensen af Kinnarps, dvs. bruge et væld af farver og former for at skabe et passende, praktisk og behageligt miljø.

Den nye tilgang respekterer medarbejdernes behov i forhold til det arbejde, de skal udføre. Derudover etablerer vi fællesområder med høje borde og taburetter. 

Problemet:

De anførte behov indebar mere plads, mere lys og en mere imødekommende atmosfære, der opmuntrede folk til at bevæge sig rundt, tale med hinanden og samarbejde og samtidig sikre, at ændringerne passede ind i denne bemærkelsesværdige ejendom.

LØSNINGEN:

Vi ombyggede en række forskellige rum, hvor hver enkelt blev tilpasset lokalets indretning for at opfylde et bestemt behov. På den måde kunne vi opnå et resultat, der levede op til vores kunders forventninger. Faktisk udnyttede vi skønheden og lyset i lokalerne til at fremhæve møblerne og samtidig tilbyde personalet den komfort, de har brug for.

Et åbent rum til formelle møder

Det uformelle mødeområde

Et Hal-bord, Neo Lite-barstole, Boullée sfæriske sæde og Spino-sofa – alt sammen i et stort, lyst, åbent rum. Denne placering er bemærkelsesværdig for den store mængde plads, der er til rådighed. Møblerne er placeret på en måde, der inviterer medarbejderne til at sidde ned og føre en samtale.

Restauranten

Et massivt egetræsbord med Neo Lite-stole. Stolen fås med eller uden armlæn, med forskellige stel og med et udvalg af tekstiler til polstringen. Her ses den i fire farver, og dens rene stil og geometriske former gør den til et iøjnefaldende design.

Afslapningsområdet

Crest-sofaen i bordeaux velour er både komfortabel og smuk. Stoffet og farven kan tilpasses, hvilket gør den til det perfekte møbel til mange typer rum, f.eks. lobby, venteområde eller lounge.

Flere forskellige ansatte bruger arbejdsområderne i samarbejdsområdet, så det var vigtigt at installere møbler med forskellige funktioner. Nogle er beregnet til lange perioder med fuld koncentration, mens andre er til korte perioder med siddende arbejde, f.eks. projektarbejde. Vi mener, at stole skal være intuitive, og at de forskellige arbejdsområder skal kunne rumme forskellige typer arbejde.

KINNARPS PROJEKTLEDER

KONKLUSION:

  • Målet var at skabe en professionel arbejdsplads med kvalitetsmøbler og fokus på fleksible løsninger, der bringer mennesker sammen.
  • Arbejdsområderne indeholder møbler med forskellige funktioner. Nogle er designet til koncentrationskrævende arbejde, mens andre er til korte perioder med siddende arbejde eller projektarbejde.
  • De åbne arealer indrettes på forskellig vis, både i restauranten og i arbejdsområderne. Det er et kontor, der giver positiv dynamik og fleksibilitet mellem interaktion og tilpasning til den enkelte.
  • Resultatet er en indretning, der er både fleksibel og alsidig, og som fokuserer på bæredygtige løsninger og bruger holdbare tekstiler, der gør rummet indbydende og akustisk behageligt.