Case: Fujitsu Paris

Projekt:
Fujitsu Paris

Antal medarbejdere:
220

Antal arbejdsstationer:
123

Færdiggørelsesdato:
Juli 2021

Fotograf:
Alexis Paoli

En forretningsorienteret lokation, der tager hensyn til medarbejdernes trivsel

Fra juli 2021 har Fujitsus hovedsæde ligget i Tour Alto i La Défense-distriktet i Paris. De var de første til at flytte ind i tårnet, der stod færdigt midt i pandemien.

Alto er en 38 etagers høj skyskraber i hjertet af Saisons-distriktet i Courbevoie med en eftertragtet beliggenhed med nem adgang, et uovertruffet udvalg af tjenester og rum til værtskab, møder og underholdning. Med en højde på 150 meter, en svajende form og et areal på næsten 51.000 m² er tårnets facade dækket af 3.800 mindre glasruder, et unikt træk, der på harmonisk vis komplementerer Paris La Défenses horisont. Projektet omfatter også de bedste miljøcertificeringsstandarder. For at opsummere er Alto et sted, der kombinerer ergonomi og attraktivt design.

Dette samarbejdsrum har en rummelig indretning og frit udsyn til de omkringliggende tårne. Møblerne er placeret på en måde, som inviterer medarbejderne til at sidde ned og føre en samtale.

Den støtte, vi fik fra vores Kinnarps-salgsrepræsentant på dette projekt, var helt i top! Vi satte stor pris på, hvor tilgængelig og lydhør han var. Projektet tog meget hurtigt fart. Vi var i Kinnarps showroom i Orgeval dagen efter. Det var en fremragende beslutning at samarbejde med Kinnarps. Og vi er meget tilfredse med resultatet.

Anne Talagrand, Head of Human Resources, Fujitsu Frankrig

Fujitsu ønskede at komme så tæt på kunderne som muligt (inden for kundens økosystem) eller i det mindste for at lette adgangen. Stedet opfylder derfor ikke kun et forretningsmæssigt mål, men også et mål om livskvalitet for nuværende og kommende medarbejdere.

Nye lokaler, der ligger i et transportknudepunkt og er tilgængelige på få minutter, er et stærkt signaler, især i IT-verdenen. Denne placering afspejler virkelig et stærkt arbejdsgiverbrand for Fujitsu, som er involveret i IT-sektoren og derfor i innovation.

Forbedring af de serviceydelser, som medarbejderne tilbydes på denne nye lokation (virksomhedsrestaurant, fitnesscenter, genbrug og meget mere), sikrer Fujitsu-medarbejderne bedre trivsel på arbejdspladsen. I en verden med skiftende arbejdsvaner, som alle er relateret til pandemien og øget fjernarbejde, ønskede Fujitsu at se på fordelene og årsagerne til, at medarbejderne valgte at komme ind på kontoret. Og ikke mindst fordi det nomadiske salgsteam er en væsentlig del af virksomhedens arbejdsstyrke. 

Fujitsu har også gennemgået sin måde at arbejde på og har udnyttet denne lokationsændring til at indføre et flekskontor. På hovedsædet er der 123 arbejdsstationer og flere andre typer arbejdspladser til rådighed for de 220 medarbejdere.

Fujitsu overvejede et fuldt flekskontor, men efter at have analyseret tilbagemeldingerne valgte virksomheden et flekskontor inden for specifikke områder. Det giver medarbejderne mulighed for at have et klart identificeret område og for at undgå at spilde tid om morgenen på at lede efter et sted at arbejde eller en kollega. Disse rum blev defineret på baggrund af samarbejdet mellem de enkelte teams.

Pladserne kan reserveres, så medarbejderne kan sikre sig, at de har et skrivebord og spare tid ved at vide, hvor de skal sidde, når de ankommer om morgenen. De individuelle båse er meget populære blandt medarbejdere, der arbejder i åbne rum, idet de giver mulighed for at separere sig fra alle andre for at drøfte ting uforstyrret. For at opnå endnu større fleksibilitet kan disse ikke reserveres.

Fujitsus kriterier for valg af møbler var design og ergonomi. Ud over telefonsamtaler, hjalp besøg i showroomet i Orgeval under vejledning af Kinnarps’ salgsrepræsentant de Fujitsu-teams, der stod for projektet, med at træffe deres møbelvalg. I jagten på komfort fik virksomheden ved to separate besøg mulighed for at afprøve stole, lænestole, skriveborde og meget mere igen og igen.

Der blev lagt stor vægt på tekstiler, materialer, farver, æstetik og overordnet design.

Fujitsu optager halvanden etage i Alto-tårnet på i alt 2.220 m² og ønskede at definere rum ved hjælp af farvemarkering.

På hele etagen (øverste etage) er tekstilerne holdt i okker- og terrakottanuancer for at skabe en dynamisk og moderne ånd. Der er primært samarbejdsrum på denne etage.

På etagen nedenunder ønskede Fujitsu i sin indretning at fokusere på fornemmelsen af et "Zenhave"-rum med planter – en hilsen til virksomhedens japanske kultur. Den er dekoreret med blå og grønne nuancer. Rummene er beregnet til arbejde i mindre grupper.

Dette nye arbejdsområde har gjort det muligt for Fujitsu at afholde aftenarrangementer med sine kunder. I forbindelse med disse muligheder for udveksling og gæstfrihed fremhævede og beundrede kunderne Kinnarps’ møbler.

Medarbejderne fik selv mulighed for at udforske deres nye kontorer i løbet af en indvielsesuge i starten af juli 2021. Deres feedback er overvældende positiv, og de værdsætter den hjemlige og hyggelige atmosfære, valget af farver og materialer, møblerne og de serviceydelser, som Tour Alto tilbyder.

De varme farver og træet, navnlig skolebænken, var særligt populære.

Medarbejderne kan godt lide hæve-/sænkeborde, der hjælper dem med at arbejde ergonomisk, da de kan bevæge sig rundt og skifte arbejdsstilling i løbet af arbejdsdagen.

ET UFORMELT, ÅBENT, FARVERIGT OG LYST RUM TIL UDVEKSLING AF IDÉER 

Kan du lide denne udvikling? Vi vil meget gerne høre om dine projekter.

Kontakt os

KONKLUSION

  • Dette indretningsudviklingsprojekt skabte en række rum, der kan tilpasses efter de forskellige tidspunkter på dagen og nye måder at arbejde på.
  • Fokus på fleksible og brugervenlige løsninger.
  • Et varierende udvalg af siddepladser for bedre ergonomi.