Case: Tomra

Fakta om casen

Arkitekt:
In Front Design v/Camilla Skjønhaug

Indretningsarkitekt:
Se ovenfor

Sælger hos Kinnarps:
Wendy H. Rosenlund

Område:
Forskning og udvikling

Antal arbejdspladser:
100

Færdigt:
15/1/19

Meget mere end et indretningsprojekt

I Asker uden for Oslo har Tomra Systems ASA – verdens største producent af returpantsystemer til drikkevareemballage – sit hovedkontor. Siden begyndelsen i 1972 har Tomra oplevet enorm vækst, og virksomhedens internationale markedsandel er på over 70 procent. I 2018 begyndte pladsmanglen at melde sig i Asker, og man besluttede derfor at tænke i nye baner for at tilpasse sig den store vækst. Til dette projekt fik de hjælp af Kinnarps og Next Office-konceptet, som hjælper virksomheder med at finde frem til det perfekte kontor.

"Vi havde brug for hjælp til at finde ud af, hvordan vi udnyttede den tilgængelige plads bedst muligt. For os betød det rigtig meget at få hjælp fra nogen, som kunne stille nogle lidt kritiske spørgsmål og give os ny viden om, hvordan vi kunne udnytte bygningen. På den måde var Next Office et virkeligt godt match", fortæller Kristian Hovde, Technology Manager Mechanical Design.

Next Office

Når man skal skabe et innovativt og effektivt kontor, er det ikke kun et indretningsprojekt, men også et forandringsprojekt. Kontorlokalerne skal tilpasses de mennesker, som arbejder der, og samtidig afspejle virksomhedens visioner. Next Office-eksperten Kenneth Tveito mener, at det er vigtigt, at man har en god fælles forståelse af, hvad man gerne vil opnå med de nye kontorlokaler:

"Kunden ville gerne have hjælp til at tænke i nye baner og skabe fleksible kontorlokaler til fremtiden. De ønskede at samle hele forsknings- og udviklingsafdelingen på én og samme etage – tidligere havde de haft forskellige placeringer rundt omkring i bygningen. En af de vigtige præmisser var at skabe rum til fremme af samarbejde og god kommunikation. Det har præget alt fra de forskellige rumløsninger til farvevalg og design", fortæller han.

Kinnarps Next Office®

Research, strategi og rådgivning til at skabe det perfekte kontor til jer

Kinnarps Next Office går ud på at analysere din arbejdsplads i seks trin. Vi tager udgangspunkt i den enkelte kundes behov og har altid fokus på medarbejderne. Ved hjælp af nøje udvalgte værktøjer, workshops og analyser skaber vi en skræddersyet indretningsløsning, som er den bedste til lige præcis dine arbejdsopgaver og dine medarbejderes behov – alt sammen baseret på fakta, som indsamles tidligt i processen. En fuldkommen unik løsning, der udarbejdes på baggrund af jeres svar.

LÆS MERE

Tomra-projektet

Wendy Helen Rosenlund er projektleder og kundeansvarlig hos Kinnarps. Hun har ansvaret for ombygningen af de nye kontorlokaler hos Tomra. Det sidste halve års tid har hun arbejdet halvtid hos Tomra for at færdiggøre renoveringen og støtte i forhold til forandringerne i den nye indretning.

"Det har helt fra starten været en velfungerende proces, hvor Tomra allerede på et tidligt stadie involverede alle medarbejdere og lyttede til deres ønsker og behov. Når alle får mulighed for at bidrage og være med til at bestemme, er det nemmere at tilpasse sig og komme i gang med at bruge de nye lokaler og faciliteter. Efter seks måneder laver vi en ny analyse for at finde ud af, hvad der fungerer, og hvad der kan blive bedre, således at medarbejderne har de bedste muligheder for at udføre deres arbejde."

Nye lokaler

Opgaven bestod først og fremmest i at ændre indretningen af et gammelt produktionslokale på 1.200 kvadratmeter på anden etage. Målet var som sagt at skabe bedre forudsætninger for samarbejde på tværs af afdelingerne og skabe et bedre arbejdsmiljø i forhold til lys, lyd og luft. I januar 2019 var de nye lokaler klar. Resultatet er flere zoner med arbejdsstationer, mødelokaler, et kreativt område og en meget populær krog til kaffepauser. Alt sammen med et visuelt koncept, der spænder fra det kreative og farverige til det mere rolige og neutrale.

"Inden vi gik i gang, var der 75 arbejdspladser her. Efter vores opfriskning af lokalerne er der nu hele 107 arbejdspladser samt flere mødelokaler og fællesområder. Jeg synes, at det var modigt af Tomra at satse på et mere farverigt kontorlandskab. På den måde bliver det mere attraktivt for begge køn at arbejde her – og det er vigtigt, fordi over 80 procent af medarbejderne er mænd", forklarer Wendy Helen Rosenlund.

"Camilla Skjønhaug fra In Front Design, der er arkitekten bag Tomras planløsning, er en af de bedste, når det kommer til at oversætte teoretiske resultater til layout, og hun har stor viden om aktivitetsbaserede arbejdsformer. Tomra valgte en hybridløsning baseret på ABW (activity-based working) ud fra resultaterne af Next Office-analysen. Det viser, hvor vigtigt det er at lytte til kunden og kortlægge dennes behov. Alle virksomheder er unikke og kræver unikke løsninger, når de skal skabe det perfekte kontor – og det er også hele grundtanken bag Next Office."

Kenneth Tveito, Next Office Change Manager, Kinnarps AB

MØDELOKALE

Her ønskede vi at skabe et mødelokale, som skulle være både inspirerende og motiverende. Vi ønskede at fremme kreativitet og dialog. Indretningen skulle være fleksibel, så medarbejderne nemt kan lave ændringer og tilpasse rummet efter forskellige samarbejdsformer. Resultatet blev et mødelokale til mindre grupper, et rum til såvel spontane som planlagte møder, hurtige statusmøder eller telefonsamtaler. Rummet er også indrettet, så det er muligt at have private samtaler, holde præsentationer eller gennemføre videokonferencer uden at blive forstyrret.

KREATIV ZONE

I den kreative zone har vi kombineret flere forskellige stilarter, og indretningen består af forskellige produkter og løsninger med varierende funktion og stil. Det hele er dog sammensat på en sådan måde, at rummet udtrykker en helhed. Her har vi leget lidt mere med møblerne for at skabe grobund for kreativitet og nye idéer. Farver og former kombineres på en inspirerende måde, og indretningen er mobil. Her kan du have kortere møder og være social med dine medarbejdere.

ADSKILT ARBEJDSPLADS

Det er vigtigt at skabe rum til koncentration – et sted, hvor man kan arbejde uforstyrret. Her er en adskilt arbejdsplads til dem, der foretrækker at have deres egen lille krog, hvor de kan koncentrere sig og sidde alene. Når nogen vælger at gå herind for at arbejde, så ved kollegerne, at de ikke skal forstyrre vedkommende. Tanken er, at man skal kunne sidde uforstyrret og arbejde effektivt. Det er en privatsfære, hvor du kan arbejde adskilt og have private samtaler. Arbejdspladsen er ergonomisk indrettet med en god kontorstol og et godt skrivebord, som kan tilpasses den enkelte medarbejder, som sidder der og arbejder.

LOUNGE

Det er fællesområdet, hvor medarbejderne kan mødes over en kop kaffe, starte dagen med at læse avisen eller snuppe en snack i løbet af dagen. Her hersker der en skøn atmosfære, som gør rummet særdeles populært. Loungen er blevet det naturlige samlingspunkt, lidt ligesom en hotellobby. Her kan medarbejderne mødes, løse arbejdsopgaver, omgås hinanden og have uformelle samtaler. Loungen er også det perfekte sted til at tjekke mail eller klare tankerne.

"Jeg er meget tilfreds med kombinationen af grupperum og små pauserum. Det er virkelig vigtigt at have tilstrækkeligt med rum, så alle, som har behov for det, kan sætte sig i et hjørne og arbejde uforstyrret. Mødelokalerne fungerer også godt, og vi kan se, at kombinationen af forskellige farver og den nye indretning har haft en meget positiv effekt."

Kristian Hovde, Technology Manager Mechanical Design, Tomra Systems ASA

Nu skal Tomra i gang med renoveringen af første etage. Også denne gang får de hjælp af Kinnarps og Next Office. Dermed starter processen forfra, med nye analyser og nye planer. Nu skal andre afdelinger have opfyldt deres behov i forhold til specialtilpassede kontorlokaler – med det nye Tomra-look.

Kristian Hovde fra Tomra er meget tilfreds med de nye lokaler og processen bag det hele.

"Lokalerne er meget fleksible, og vi har masser af muligheder for at tilpasse os lige præcis det, der sker de enkelte dage. Vi har de absolut bedste forudsætninger for at arbejde mere effektivt og opnå en større samlet kapacitet end tidligere", siger han.

Han ser frem til at arbejde videre med Kinnarps og Next Office i forbindelse med den nye indretning af første etage:

"Nu er vi færdige med opfriskningen af den første del af bygningen, og så skal vi i gang med den næste del. Vi håber, at vi kan drage nytte af mange af de erfaringer, som vi høstede i første runde. Vi ved selvfølgelig godt, at de andre afdelinger har andre behov, som det layout og de løsninger, vi har brugt, ikke kan opfylde. Alligevel kan vi helt sikkert bruge de bedste ting fra første runde til resten af opfriskningsprojektet!"

Sammenfatning

  • Kinnarps-kontormøbler er anvendt for at understøtte idéen om moduler samt for at skabe fleksibilitet og effektivitet i løbet af en foranderlig arbejdsdag.
  • Tomras lokaler er udformet med henblik på at skabe bedre forudsætninger for samarbejde på tværs af afdelingerne og et bedre arbejdsmiljø i forhold til lys, lyd og luft.

Var det en spændende case? Kunne du godt tænke dig at vide, hvad der kunne gøres i dine bygninger?

Kontakt os