Case: Nyt kontor til Tpay payment operator

FAKTA OM CASEN

Projekt:
Tpays kontor

Adresse:
Andersia Tower, Poznań

Indretning:
Agata Nowakowska, OOSTU.STUDIO

Område:
662,90 m2

Færdiggjort:
2021

Fotograf:
Fotomohito

Tpay payment operator er en dynamisk polsk virksomhed fra fintech-sektoren, som med sit nye hovedsæde i Poznań får et funktionelt arbejdsområde, der er tilpasset virksomhedens aktuelle behov. Virksomheden investerede i kontoret og gav samtidig medarbejderne mulighed for at vælge hjemmekontor eller et attraktivt arbejdsmiljø i en af de mest prestigefyldte kontorbygninger i Poznań. Virksomheden overlod indretningen af Tpay-kontoret i Andersia Tower til eksperter fra Kinnarps.

 

Rum til relationer

Under pandemien øgede Tpay, hvis løsninger er rettet mod e-handelssektoren, antallet af medarbejdere med mere end 50 procent. Formålet med det nye hovedsæde var at sikre et fleksibelt, kommunikationsvenligt rum, der nemt kan ommøbleres til en konference, et møde i en større gruppe eller en workshop. Virksomheden ønskede at skabe et kontor, der opfyldte medarbejdernes aktuelle behov – herunder arbejde i forskellige tilstande (hybrid, team og individuel) – samt gæsters og forretningspartneres behov.

"Projektteamet, som vi samarbejdede med i forbindelse med indretningen af det nye Tpay-kontor, var meget åbne over for vores idéer, og i første omgang lyttede de omhyggeligt til medarbejdernes behov. Vi tog højde for dem alle i projektet med det nye kontorareal, hvilket resulterede i attraktive og imødekommende områder med forskellige funktioner. Diskrete farver på møblerne gjorde det muligt at tilføje stærkere detaljer på tæpper og tilbehør. På den måde skabte vi et unikt, mangfoldigt arbejdsmiljø, der dannede en sammenhængende helhed,"" siger arkitekt Agata Nowakowska fra OOSTU.STUDIO, der er forfatter til projektet.

 

Tydelig funktionsopdeling

De store udfordringer i forbindelse med etableringen af Tpays hovedsæde omfattede opdelingen af det åbne rum i mindre områder, så hver enkelt person, uanset hvilke opgaver der blev udført, kunne arbejde under behagelige forhold. Det krævede hensyntagen til akustikken på et tidligt tidspunkt i projektet og valg af passende møbler og andre elementer i indretningen, såsom lydabsorberende paneler, tæpper osv. Det nye område er indrettet efter konceptet aktivitetsbaseret arbejdsmiljø (ABW), som forudsætter, at rummet tilpasses den type opgaver, som medarbejderne udfører.

Kontorrummet er opdelt i funktionelle zoner med stille arbejde og samarbejde, der er beregnet til møder og kreativt arbejde, adskilt af akustikpaneler og planter. Medarbejderne har ikke deres egne skriveborde – de booker arbejdsstationer og mødelokaler via en applikation. Derudover giver mobile møbler mulighed for at ændre indretningen ud fra aktuelle behov.

Det nye Tpay-kontor er en reaktion på de ændringer, der er sket i 2020. Virksomheden har valgt den hybride arbejdsmodel, hvor teamet har mulighed for at kombinere hjemmearbejde med arbejde på kontoret i alle arbejdstidskombinationer. Alle anvendte løsninger blev analyseret med hensyn til mobilitet og muligheden for tilpasning til ændringer i den dynamisk udviklende organisation.

"Både Tpay-teamets arbejdsstil og opgaver understøttes af forskellige typer af plads på kontoret og et godt udvalg af møbelløsninger. Vi anvendte mange mobile elementer, der gjorde det nemt at ommøblere rummet. En yderligere fordel er den ergonomi, som kontorstole sikrer, idet de automatisk tilpasser sig brugerens vægt, og borde med elektrisk højdejustering gør det muligt for personer med forskellige højder at arbejde i en behagelig stilling. Vi er meget glade for, at åbenhed og tillid gav et resultat, der lever op til det dynamiske teams forventninger," understreger Monika Papiernik, der er projektkoordinator hos Kinnarps Polska.

Samarbejde, komfort og medbestemmelse

Tpay-kontorområdet blev indrettet i samarbejde med Tpay-teamet, der var åbne for at søge efter løsninger og var meget bevidste om deres behov, især inden for rammerne af kontorstandarden. Udvalget af udstyr omfattede standardmøbler og skræddersyede løsninger, såsom tæpper, akustikpaneler, tavler, skabe med potter til planter og receptionsskranken.

Det var især vigtigt at justere møblerne efter pladsforholdene – mobile løsninger som f.eks. mobile Trixagon-borde og Monroe-stole på hjul er i samarbejdszonen, mens arbejdszonen er udstyret med serie[P]-borde med højdejustering og ergonomiske Esencia-kontorstole. Oberon-borde og Fendo-stole er i mødelokalerne, og i værkstedsområdet er der Foldex-foldeborde med 5000-seriens stole." I kantinen kan medarbejdere og gæster benytte Oberon-borde i to højder, Leia-stole og Frisbee-barstole. I det store åbne rum sikres den akustiske komfort af Vibe-vægge og andre elementer. Bestyrelsesmedlemmernes kontorer krævede en individuel tilgang. I disse rum blev der anvendt ikke-standardiserede møbelløsninger og indretningselementer, der passede til brugernes interesser. Ergonomien sikres med Plus justerbare kontorstole.

fotomohito_kinnarps_tpay_013_6593.jpg

Trixagon-bordene hører til vores produktfamilie af smarte, sekskantede møbler, der passer sammen som puslespil. Bordene kan nemt ommøbleres til samarbejde og projektbaseret arbejde i alle former for arbejds- og læringsmiljøer. Det er også muligt at udstyre disse borde med eludtag til elektronisk udstyr og opladning.

fotomohito_kinnarps_tpay_044_6576.jpg

Vibe-bordskærme gør det muligt for alle at få deres eget fredfyldte fristed. Vibe Focus har en høj lydabsorption og reducerer det samlede støjniveau i hele rummet, samtidig med at det skærmer skrivebordet af.

fotomohito_kinnarps_tpay_030_0417_pion.jpg

Fendo er en hyggelig og komfortabel stol, der giver maksimal komfort uden at optage meget plads, perfekt til mødelokaler. Mellemrummet og opdelingen mellem sæde og ryg er de elementer, der giver denne stol sin særlige karakter.

"Kinnarps' produktsortiment er meget bredt, da Kinnarps-koncernen ud over sine egne brands også har taget højde for tilbud fra mange godkendte partnere, hvilket sikrer, at kunden har et bredt udvalg af produkter at vælge imellem. En stor fordel ved Kinnarps er, at projektet kan udføres af Kinnarps som den eneste leverandør. Efter min mening udgør virksomhedens tilgang til økologi og bæredygtighed også et vigtigt element i Kinnarps' tilbud. Økonomisk brug af ressourcer og returemballage, som virksomheden bærer ansvaret for, er yderligere aspekter, der er vigtige for mig under projektets gennemførelse," understreger arkitekt Agata Nowakowska."

Succesfuldt slutresultat

Tpays' nye kontor afspejler karakteren af virksomhedens arbejde og individualitet. Projektet er indbegrebet af idéen om et moderne kontor, der opfylder teamets krav. Ledelsen i Tpay er overbevist om, at de forhold, der skabes for medarbejderne, har indflydelse på virksomhedens fremtid. Pandemien har styrket virksomhedens overbevisning om, at der bag hver teknologi er et menneske, og at det er værd at tage vare på deres behov.

"Arbejdet med Kinnarps resulterede ikke kun i omfattende service i omfanget af indretningen, men også i opbygningen af det nye kontors identitet og indførelse af ændringer i hele organisationen. Vi er glade for, at vi i samarbejde med Kinnarps har formået at opfylde medarbejdernes forventninger," understreger Monika Mróz-Durska, der er projektkoordinator i Tpay.

Synspunkter fremført af de Tpay-medarbejdere, der deltog i evalueringsspørgeskemaet ved projektets afslutning, beviser, at effekten er fantastisk:

"Jeg står op om morgenen og tager offentlig transport med glæde, fordi jeg ved, at jeg om et øjeblik vil være et sikkert, imødekommende og behageligt sted. Når jeg keder mig ved et skrivebord eller har brug for andre forhold eller incitamenter til at arbejde, kan jeg nemt flytte til et andet praktisk sted. Jeg har meget hurtigt tilpasset mig de nye forhold, og jeg ønsker ikke at gå tilbage til den almindelige kedelige arbejdsmodel på et vilkårligt og permanent tildelt sted. Hvis jeg føler, at jeg har brug for en pause fra kontoret, kan jeg arbejde hjemme.

De moderne løsninger i rummene, kontorudstyret og den komfortable samarbejdszone har gjort et stort indtryk på mig. Når jeg går rundt på kontoret, har jeg en følelse af fred og harmoni. Alt på vores kontor er gennemtænkt og på det rigtige sted. Vores kontor har fremragende betingelser for at arbejde både individuelt og i teams.

Var det en spændende case? Kunne du godt tænke dig at vide, hvad der kunne gøres i dine bygninger?

Kontakt os