Vi kan arbejde overalt - men vi har stadig behov for interaktion

Virksomheder i corona-opbrud: Fremtidens kontor er lige nu og her

Jeanette Qvarnstrøm
CEO hos Kinnarps Danmark

"Pandemien har kastet virksomheders kontormiljøer ind i en turbulent brydningstid, hvor meget lidt bliver som før, og en stormflod af nye spændende muligheder nu er sat i spil".

"Vi har længe talt om fremtidens kontor som noget, der nærmest til stadighed ligger et par år eller tre fremme foran os - men den tidsmargin har coronakrisen på blot et år definitivt fejet bort. Fremtidens kontor er jo brændende aktuelt lige nu og her. Virksomheder over hele verden fokuserer netop nu på, hvordan den ny tids arbejdsgange vil influere på og forandre deres kontordesigns og indretninger," siger Jeanette Qvarnstrøm, der efter at have fungeret som interim CEo i 2 år, nu er officiel CEP hos Kinnarps DK.

Hun har i de seneste 23 år udfyldt en række salgs- og markedfunktioner, men har netop overtaget ansvaret for den danske afdeling af en af Europas største leverandører af bæredygtige kontormøbler og ergonomiske arbejdspladsløsninger. Længe før forårets første corona-genåbninger begyndte Kinnarps at mærke virksomheders utålmodige iver efter at spore ind på den nye uafklarede virkelighed: Hvad gør vi nu? I hvilket omfang ønsker vores ansatte at vende tilbage og arbejde inden for kontorets vægge ...?

Nye workflows
"Det sidste år har lært os, at vi godt kan arbejde anderledes, være produktive, glade og motiverede for at arbejde fra vores køkken-alrum, hjemmekontorer etc.. Her har vi udviklet nye arbejdsvaner og nye styrker, men også nye forventninger. Vi har kort og godt vænnet os til, at vores privatliv og arbejdsliv flyder sammen i vores hverdag. Vi selv og vores arbejdgivere ved nu, at vi kan arbejde alle steder. Men vi mærker også, at vi nu som før har et stort behov for interaktion," siger Jeanette Qvarnstrøm.

Pandemien har forandret de ansattes arbejdsmønstre, workflows, for altid, og virksomheder kan ikke bare opdatere de gamle kontorrum. De er nødt til at indrette helt nye fleksible arbejdsmiljøer, som er i stand til at inspirere sind, krop og sjæl hos medarbejdere og teams. "Hvis virksomheder fremover skal motivere hjemmearbejdende ansatte til at forlade den hjemlige komfort, bliver de nødt til at komme dem i møde med nye kontormiljøer med individuelt tilpassede arbejdsstationer og teamzoner," tilføjer Jeanette Qvarnstrøm.

Rum til interaktion
Mange virksomheder har været forudseende og brugt coronapausen på at indrette nye kontordesigns og miljøer, der er i stand til at møde de nye tider og matche de aktuelle ændringer i de ansattes workflows. Den ny kontorarbejdsplads oven på covid-pandemien skal være et sted, hvor virksomheder er i stand til at afspejle deres brand og kultur samt tilbyde deres medarbejdere rum til interaktion. "Det er alfa og omega, at virksomhederne får planlagt og indrettet deres nye kontorrum, zoner og miljøer, så de nemt og hurtigt kan skaleres op og ned efter pludseligt skiftende nye behov. Og vi oplever da også virksomhederne som omstillingsparate, fleksible og lydhøre for vores rådgivning og eksperthjælp, når vi forelægger dem de mange spændende muligheder for skræddersyet indretning," siger Jeanette Qvarnstrøm.

Designværktøjer
Under coronakrisen har Kinnarps desuden designet og indrettet en lang række hjemmearbejdspladser med ergonomiske kontormøbler for både private og offentlige virksomheders ansatte. "Vi er rigtig godt forberedte til det omstillings-boom, der venter os nu oven på coronaen, fordi vi råder over en bred palet af virkelig stærke, nyttige designværktøjer - som Next Office, The Better Effect Index m.fl.. Selv om vi er blevet glade for og vældig gode til at arbejde hjemmefra, viser alle aktuelle undersøgelser, at vi i det lange løb ikke kan undvære de sociale kontakter og inspirerende interaktioner i vores arbejdsliv. Derfor er det så vigtigt, at virksomheder straks går i gang med at tilpasse sig på de nye tider, for fremtidens kontor - det er jo lige nu og her ...!" pointerer Jeanette Qvarnstrøm.

Download vores white paper: "Redefinering af arbejdspladsen"

Pandemien har vendt op og ned på mange ting, inklusiv vores måde at arbejde på og det afføder flere spørgsmål. Hvad er det for et kontor vi vender tilbage til, hvad har vi savnet ved kontoret, hvordan indretter vi det bedste kontor til vores nye virkelighed, osv... disse spørgsmål og mange andre, har vi gennem dybdegående interviews og research, givet vores svar på i vores nye white paper: "Redefinering af arbejdspladsen".

PRESSEKONTAKT

Rose-Maria Poll