Er det tid til forandring på dit kontor?

5 spørgsmål alle virksomheder bør stille sig selv

Føler du, at verden er i rivende udvikling, og at det også gælder din arbejdsplads? Hos Kinnarps har vi hele tiden kontakt med kunder, der er i denne type forandringsproces. Vi ser at der er nogle bestemte områder, der er særligt vigtige at fokusere på for at skabe et vellykket kontor. det har vi har indsnævret til FEM SPØRGSMÅL, som vi mener, at enhver virksomhed og organisation bør stille sig selv. Det er også grunden til, at vi har udviklet vores Next Office koncept - en proces, hvor vi arbejder med dit kontor og ved hjælp af omfattende forskning, workshops og analyse, guider dig gennem processen med at skabe dit ideelle kontor - alt baseret på fakta.

KINNARPS NEXT OFFICE®

Research, strategi og rådgivning til at skabe dit ideelle kontor

Vores Next Office-koncept består af mange forskellige elementer - vi danner grundlaget for en ny arbejdspladsindretning, der er specielt designet til dig, ved hjælp af konkrete værktøjer, workshops og analyser. Et miljø, der understøtter de forskellige aktiviteter, du udfører i løbet af dagen, både når du vil arbejde individuelt med højt fokus, og samarbejde

læs mere

1. FølEr du dig produktiv og kreativ på kontoret?

Hvad får den enkelte medarbejder eller team til at føle sig mere produktive, og hvad kræver et kreativt miljø Effektivitet og tidsforbrug er selvfølgelig vigtige faktorer, men også strømmen af nye ideer og mindset. Vores forskning viser, at kontormiljøet kan have en betydelig indflydelse på medarbejdernes jobtilfredshed, hvilket antyder, at en medarbejdercentreret indretningsløsning kan derfor kan spille en nøglerolle i medarbejdernes værdiproposition. På arbejdspladserne i dag, har kreative og ekstroverte mennesker, der klarer sig godt i åbne kontorer, haft chancen for at trives. Dette har mange positive effekter, men det er også vigtigt at huske introverternes behov. Der skal skabes områder, hvor alle i dagens mangesidede arbejdsstyrke, kan finde en balance mellem distraktion og koncentration, for at opnå maksimal produktivitet og kreativitet.

2. Opfordrer kontoret til samarbejde?

En af de igangværende tendenser, er at samarbejde er en naturlig del af dagens arbejdsområder. Når du skaber samarbejdsløsninger, der skal fungere for dig, er det vigtigt at starte med at analysere, hvilken slags behov du har, og hvad dine fremtidige behov vil være. Det handler om at vælge den rigtige funktionalitet og fremme et miljø af kreativitet. Det traditionelle mødelokale kan suppleres med uformelle mødearealer, projektrum, støtte agile arbejds- og sociale områder. Det er ofte, når vi mødes i en anden sammenhæng, deltager i et spontant møde eller et ad-hoc samvær, at kreative ting sker. Vores undersøgelser viser, at folk gerne vil have flere mødelokaler, der er egnede til grupper på seks eller derunder, og behovet for større møderum er faldende. Tilbyd forskellige samarbejdløsninger, såsom rum-i-rum, pods og projektrum. Den store konferencesal erstattes af æraen med mindre kommunikations- og samarbejdspunkter.

3. Understøtter dit kontor sundhed og velvære?

Det handler om den følelse, du har om morgenen, når du træder ind på din arbejdsplads. Føler du dig velkommen og ivrig efter at komme igang med din dag? Sundhed og velvære fremmes af faktorer, såsom indretning, der tilskynder til bevægelse, produkter med gode ergonomiske egenskaber samt indeklimaet og lydmiljøet på kontoret. Hvis du lykkes med at skabe et arbejdsmiljø hvor folk trives, vil du også opleve gladere kolleger og øget produktivitet. Vores undersøgelser afslørede nogle alamerende tal. 59% af de adspurgte rapporterede at have siddet ned hele eller det meste af tiden i løbet af arbejdsdagen; kun 8% står mere end de sidder. Tilsvarende forlader 60% deres skrivebord tre gange eller mindre hver dag. 16% forlader slet ikke deres skriveborde. Varierer du mellem at sidde og stå på arbejdet? At sidde i lange perioder er simpelthen ikke godt for vores krop eller vores produktivitet. Det påvirker vores holdning og øger risikoen for sygdomme, såsom hjertesygdomme og diabetes. Ved hjælp af højdejusterbare skriveborde kan du ændre din arbejdsstilling og øge mobiliteten, hvilket igen forbedrer cirkulationen.

4. Hvad betyder lyd, lys og luftkvalitet for din oplevelse af kontormiljøet?

Trivsel og god ergonomi er så meget mere end blot at stå op i løbet af dagen eller sidde ergonomisk korrekt. Der er mange andre faktorer, der påvirker vores helbred, såsom lydniveauer, belysning og luftkvalitet. Lys har en stor effekt på os, og hvis vi skal arbejde effektivt, er lysets kvalitet vigtig. Når det kommer til lyd, viser forskning, at det akustiske miljø påvirker både hvordan vi føler og vores produktivitet. Selv ved niveauer på 55 dB oplever 40% af kontoransatte nedsat koncentration. Derfor er det vigtigt at se støj som en del af det store billede, når du indretter et kontor, uanset løsning og arbejdsplads. Kontorer med et afbalanceret lydniveau fremmer både trivsel og velvære. Luftkvalitet er også vigtig, da dårlig ventilation kan sænke produktiviteten med op til 15%. Hvor meget kan du justere luft, lyd og lys på dit kontor? Nøglen er at se på hele billedet og skabe et gennemtænkt godt arbejdsmiljø.

5. er dit kontor tilpasset jeres måde at arbejde på?

Understøtter dit arbejdsområde det arbejde du udfører, de aktiviteter du er en del af, eller de møder, du deltager i? En generel løsning findes ikke til dette, hvert kontor skal skræddersys efter den specifikke organisation, afdeling eller virksomhed, afhængigt af dine behov og mål. Det handler om at have den rigtige indretningsløsning, der understøtter alle de opgaver der udføres, og skabe en række forskellige løsninger, der passer til de opgaver der udføres, enten på individuelt, team- eller gruppeniveau og til både fokus og samarbejde. Er aktivitetsbaseret indretning noget du kan drage fordel af? Reflekterer dit kontor også dit brand, dine værdier og hvad du tror på? Erfaringer fra vores undersøgelse bekræfter eftertrykkeligt dette. Vi bad folk forestille sig at have et komplet værktøjssæt med arbejdsindstillinger at vælge imellem og identificere deres foretrukne arbejdsmiljø ud fra et udvalg af 16 muligheder. Selvom den personlige arbejdsstation forblev et populært valg, var resultaterne ikke så afgørende, som man kunne have forventet. Resultaterne blev styrket af folks oplevelse af et smidigt arbejdsmiljø, hvor mængden af ​​tid, der bruges på at arbejde på en personlig arbejdsstation falder fra 58% til kun 18%. Når der findes alternative arbejdsmiljøer, er folk kun glade for at gøre brug af dem. Samarbejdsområder er især efterspurgt.

Kilder

1. The Kinnarps Agile Working Insight Reports 2018
2. Hedge, A. The open-plan office: A systematic investigation of employee reactions to their work environment
3. https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/arbeta-med-arbetsmiljon/dolda-faror-i-arbetsmiljon/#nr1 

VIL DU VIDE MERE OM HVORDAN VI KAN HJÆLPE MED DIT KONTOR?

KONTAKT OS