Forskellige farver påvirker os på forskellige måder

Farverne der omgiver os i løbet af vores arbejdsdag påvirker os, vores adfærd og vores følelser. Mange psykologer har studeret betydningen af farver og vist, at de bliver opfattet på forskellige måder og skaber en form for reaktion blandt de fleste mennesker.

FARVER PÅVIRKER

Videnskaben om, hvordan farver påvirker os, er mindst 200 år gammel. Så lang tid er det i hvert fald siden, at forfatteren og naturforskeren Johann Wolfgang von Goethe offentliggjorde sine banebrydende værker om farvepsykologi.

Dagens psykologer og forskere er ikke helt enige om, præcis hvad farverne gør ved os, men få sætter spørgsmålstegn ved, at de har en vigtig indvirkning på vores følelser og adfærd.

Det mest almindelige er, at forskerne inden for farvelæren placerer farveopfattelsen i den såkaldte limbiske hjerne, dvs. den del af vores hjerne, som er den mest oprindelige. Det betyder, at vores opfattelse af farver er stærkt koblet til følelser og det underbevidste.

Vi kan ofte fornemme, at eksempelvis farverne på væggene i et rum eller i indretning gør noget ved os, selvom vi har svært ved at sætte fingeren på, hvad det helt præcist er. Forskerne påpeger også, at visse associationer, som vi får af farver, er kulturelt indlært, mens andre faktisk er biologiske og bare er der, uanset om vi vil det eller ej.

Alt dette betyder, at det er værd at tage farvepsykologien meget alvorligt. Den påvirker os faktisk hver dag – hvordan vi har det, hvordan vi er mod andre og os selv, og hvor fokuserede vi kan være på en opgave.

De fantastiske fire

Der er fire primære farver, der påvirker os mest, og som fungerer som et følelsesmæssig kompas, nemlig grøn, gul, rød og blå. De er ofte opdelt i varme (rød, orange og gule) og kolde farver (lilla, blå og grøn). Deres forskellige egenskaber fremkalder specifikke følelser i os og bidrager til at skabe særlige stemninger i rum og andre miljøer. Med hensyn til indretning, er det interessant, at en kold farve subjektivt øger størrelsen på et område, mens en varm farve gør at det synes mindre. En varm farve skaber også en indbydende følelse, mens en kold farve gør at vi opfatter rummet som køligere.

Grøn

Grøn er en harmonisk farve, der ofte symboliserer naturen og vi forbinder den med sundhed, ungdom sikkerhed og miljøbevidsthed. Grøn er nem for øjnene og er vores foretrukne farve. En grøn flade skaber harmoni og trætte øjne har det bedst når de hviler på grønne farver. Med både beroligende og forskriskende egenskaber, skaber grøn balance. En farve der passer til alle rum.

gul

Gul er et universelt sol symbol, som vi ofte forbinder med optimisme, glæde og energi. Det er en farve, der fanger vores opmærksomhed og siges at skærpe vores hukommelse og tankegang, så det er en god farve til arbejdspladsen, da gul ofte er forbundet med intellekt. Gul kan også med fordel anvendes i mødelokaler til kreative møder eller brainstorming, da det er en farve, der får folk til at tale.

Rød

Rød er en farve der fanger vores opmærksomhed og får vores hjerte til at slå hurtigere. Det er den farve vi ser først og glemmer sidst. Rød står for energi og lidenskab ; magt og kraft, men bør bruges med mådehold i menneskelige miljøer, da den også kan fremkalde raseri og panik. Der skal udvises forsigtighed med mængden af rød, da denne farve nemt kan overtage og blive for dominerende i et rum. Rød anses for at øge appetitten og findes ofte i restauranter og kantiner.

Blå

Blå nuancer skaber en følelse af ro, fred og stilhed. Blå har en beroligende effekt og fører ens tanker til hvile og afslapning. Det er en farve, der lader os trække vejret mere roligt og blinke sjældnere. Det menes, at vi er mere produktive i blå rum, da blå fremkalder en følelse af ro. Vi fokuserer lettere, når vi er afslappet, og det øger vores produktivitet. Så blå kan være et godt valg i mødelokaler eller steder designet til at holde workshops og generere ideer.

Nuancer

Udover de fire primære farver (grøn, gul, rød og blå) er der også de smukke farver i mellem. Disse kaldes nuancer og er normalt opdelt i følgende farver:

Vidste du...

Farven blå står for troskab og ærlighed; 60% af svenske virksomheder har blå logoer og det er også en stor global farve.

Orange

Ligesom rød, er orange en farve der tiltrækker opmærksomhed. Orange skaber følelsen af balance, velkommenhed og varme og gør os mere gæstfrie, opmærksomme og muntre. Det leder vores tanker til varme, sikkerhed og mad, hvilket gør den velegnet til køkken - og kantineområder. Orange siges at fremme kommunikation, hvilket gør den egnet til steder hvor vi interagerer med andre.

lilla

Lilla plejede at være en farve båret af royale. Så det er ofte forbundet med en stemning af rigdom og loyalitet. Lilla er en feminin farve. Da den ofte er vellidt af børn, passer den godt ind i skolemiljøer.

Turkis

Turkis er en luftig, cool farve og symboliserer friskhed og renhed. Den bruges derfor ofte i forbindelse med drinks, pools, medicinalvirksomheder og kursteder.

Pink

Pink er en beroligende farve, der vækker en følelse af sikkerhed. Den står for glæde og optimisme. Pink er en mild farve, god til rum med en rolig atmosfære.

Brun

Brun er en farve, der inspirerer ro og sikkerhed, men for mange brune toner kan producere en følelse af sorg. Brun og beige er beroligende farver, der ideelt bruges i omgivelser designet til afslapning eller fokus. For den bedste effekt bør de kombineres og suppleres med mere muntre farver.

Et farvehjul hjælper dig med at vælge og bruge farver, der supplerer hinanden. Farvercirklen nedenfor er baseret på de primære farver (gul, rød og blå) og viser tolv farvenuancer og hvordan de forholder sig til hinanden.


REGISTRER DIG OG LÆS ELLER DOWNLOAD BODY TALK - VORES MAGASIN OM ERGONOMI.

Jeg godkender at Kinnarps lagrer og behandler mine personlige data, som bekrevet i deres Persondata Politik.