Det er vigtigt at sidde godt... Også når man arbejder hjemme!

BEVÆGELSE og variation ER NØGLEN TIL TRIVSEL -
OGSÅ NÅR DU SIDDER på dit hjemmekontor.

Når du skal sidde og arbejde i længere tid er det bedste du kan gøre for din krop og trivsel, at vælge en kontorstol og helst en, som giver dig mulighed for at sidde på så mange forskellige måder som muligt. Ofte fokuseres der på designet og hvordan kontorstolen tager sig ud.
Ergonomi og hvordan den påvirker din sundhed kommer tit i anden række, hvilket det ikke må. Men hvad er det så, man skal kigge efter? Til din hjælp har vi samlet 7 punkter, som bør indgå i dine overvejelser, når din nye gode kontorstol til hjemmekontoret skal findes.

De 7 punkter

God støtte til ryggen

Ryggen er en meget vigtig del af kroppen og af hvordan du trives. Derfor er det vigtigt at behandle den ordentligt! Din arbejdsstol bør følge din krop – ikke omvendt. En ergonomisk kontorstol følger dine linjer og giver dig mulighed for at tilpasse stolens nedre rygdel, så du får optimal støtte til din ryg.

Let at indstille til rigtig højde

Højden på stolen skal være let at tilpasse så fødderne hviler komfortabelt i gulvet. Samtidig bør du sidde så højt, at du har hofteleddet 1-2 cm højere end knæleddet. På den måde aflastes korsbenet mest muligt.

Regulerbar sædedybde

Sædets dybde bør kunne reguleres. Det anbefales at sidde med 3-4 fingres afstand fra sædekant til knæhaserne for mest mulig aflastning af siddefladen uden at bagsiden på knæene klemmes.

Hjul fremmer bevægelse

En kontorstol bør have hjul, så du let kan bevæge dig. Det fremmer bevægelse og du undgår uheldige arbejdsstillinger fordi du kan rulle i stedet for at strække dig efter papirer, mv. Hvilke hjul afhænger af om underlaget er blødt eller hårdt.

Hvile for fødderne

Fødderne skal hvile komfortabelt på enten gulvet eller fodstøtten. En faktor som påvirker dette er korrekt højdejustering af stolen.

Mulighed for nakke- og armstøtte

Armlæn og nakkestøtte er valgfrit på mange kontorstole, men det anbefales at vælge dette for at forebygge nakke og skulderproblemer. Armlæn bør kunne justeres, så de armene ligger tæt ind til kroppen og har en vinkel, der gør at du slapper af i skuldrene.

Åndbare materialer

Stoffet bør kunne ånde, så du får en behagelig stol at sidde i uden at den føles for varm eller kradser. Samtidig skal den have nok fyld til at give god støtte uden at det føles hårdt eller ubehageligt. Gode materialer sikrer at stolen holder formen og ikke slides.

Husk kroppen er skabt til bevægelse og variation. Find den kontorstol der passer til dig!

Gode tips fra ergonomieksperten til hjemmekontoret

  • ✓ Hvis ikke du er så heldig at have en god kontorstol, så sæt en pude i lænden, hvis du mangler lændestøtte – det vil hjælpe både din lænd og din nakke.

    ✓ Skift mellem forskellige ”settings” – sofaen og lænestolen er ok som en variation.

    ✓ Bevæg dig OFTE – rejs dig, sving med armene, gå eller løb en tur op og ned ad trappen eller lav nogle gode stræk/lidt yoga.

    ✓ Du belaster din nakke mindre, hvis du kobler en ”rigtig” skærm til din bærbare pc (ethvert fjernsyn med HDMI-stik virker også).

    ✓ Brug altid et separat tastatur og en mus, når du arbejder på en bærbar pc i timevis. Det giver dig flere variationsmulighed og en bedre arbejdsstilling.

Få flere gode råd og vejledning på ergomentor.dk

Pernille Andersen, Fysioterapeut og ergonomisk rådgiver hos Ergomentor

Har du spørgsmål til produkter eller ergonomi?

Kontakt os

Vi kan selvfølgelig også hjælpe med andRE produkter til hjemmekontoret!

Mangler du en skrivebordslampe eller måske et opbevaringsmøbel? Så har vi også det.
Kontakt os endelig, hvis du ikke finder hvad du søger!