Bedre sundhed på kontoret med hæve-/sænkeborde

Der er bevægelse i det! Ergonomiske hæve-/sænkeborde bliver stadigt mere populære, ikke alene i Skandinavien, men også i resten af verden. Den voksende interesse skyldes ny forskning, som viser, at det er skadeligt kun at sidde ned og arbejde. Men der er fortsat en stor udfordring: Hvordan får vi medarbejderne til rent faktisk at anvende deres hæve-/sænkeborde?

Vi påbegyndte produktionen af hæve-/sænkeborde for bedre arbejdspladsergonomi allerede i slutningen af 1980'erne

De allerførste blev justeret manuelt, og det allerførste hæve-/sænkebord med elektrisk motor for nemmere indstilling lancerede vi i 1991. I dag forventer medarbejderne, at arbejdsgiveren stiller ergonomiske kontormøbler til rådighed. I henhold til vores egen undersøgelse siger fire ud af fem kontoransatte, at de vil have adgang til ergonomiske møbler, f.eks. hæve-/sænkeborde.

LEV LÆNGERE MED DET RIGTIGE SKRIVEBORD

Stadigt flere ønsker hæve-/sænkeborde, og det er der flere årsager til, siger Anders Lundahl, der er fysioterapeut og ergonom hos Kinnarps.

"Vi ved allerede, at det er gavnligt at skifte mellem siddende og stående arbejde for at mindske risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Men i de senere år er der kommet flere forskningsrapporter, som viser, at det er direkte skadeligt kun at sidde ned og arbejde. Det har sat skub i udviklingen og øget interessen for hæve-/sænkeborde endnu mere. Forskning viser, at kroppen, når vi bevæger os, frigør stoffer, som også er vigtige for vores sundhed ud fra andre aspekter, og at de faktisk kan bidrage til, at vi lever længere," konstaterer Anders Lundahl.

Langvarigt stillesiddende arbejde er ganske enkelt ikke godt for kroppen og gør os mindre produktive. Holdningen påvirkes negativt, og risikoen for at blive ramt af hjerte-kar-sygdomme og diabetes øges.

Ved hjælp af hæve-/sænkeborde kan vi variere arbejdsstillingen, og bevægeligheden øges, hvilket forbedrer blodcirkulationen. Samtidig frigøres hormonlignende stoffer, som øger vores velbefindende. Vi har alle forskellig højde og vægt, men et hæve-/sænkebord er et godt eksempel på en løsning, der fungerer for alle, og som kan tilpasses efter den enkeltes forudsætninger og ønsker.

Stadigt flere ønsker hæve-/sænkeborde, og det er der flere årsager til, siger Anders Lundahl, der er fysioterapeut og ergonom hos Kinnarps.

PERFEKT TIL AKTIVITETSBASEREDE KONTORER

En anden faktor, som er en drivende kraft, er de aktivitetsbaserede kontorer. Når vi bevæger os mellem forskellige arbejdspladser, bliver det naturligt, at vi vil have skriveborde og kontormøbler, som også er fleksible og kan følge med i bevægelsen. Skrivebordene skal nemt kunne tilpasses efter de individuelle behov.

Et betjeningspanel med display, som viser højden, gør det nemt at indstille bordet til både siddende og stående arbejde. Hvis du anvender dit bord meget, er det smart at supplere med et justeringspanel med hukommelsesfunktion som ekstra tilbehør. Så har du mulighed for at indstille din individuelle højde for siddende og stående arbejde. Det fungerer præcis som de indstillelige sæder i bilen; tryk på den relevante knap, og bordet justeres automatisk. Displayet viser også højden for at gøre manuel indstilling nemmere – noget, som kan være godt, hvis du skifter mellem forskellige skriveborde. Du lærer således hurtigt, hvad der er "din" sidde- og ståhøjde for at opnå den bedste ergonomi.

 

RIGTIG HØJDE PÅ SKRIVEBORDET, NÅR DU SIDDER

”At sidde i den rette højde og arbejde er faktisk lige så vigtigt som at stå op og arbejde i den rette højde – noget, som yderligere begrunder valget af et hæve-/sænkebord. Hvis du har en kontorstol, der er perfekt indstillet til din krop og dine behov, bør du også kunne indstille skrivebordet, så bordpladen er tilpasset i den rette højde i forhold til din siddeposition," siger Anders Lundahl.

For det er netop variationen mellem siddende og stående arbejde, der er særligt vigtig. Hvis man kun sidder, kan det være skadeligt – men hvis man kun står op bliver det anstrengende for kroppen i længden og giver ikke den bevægelse, variation og aktivitet, som vi har så godt af.

”Så selv om du ved, hvilken højde du skal have, når du står og sidder, og selv om du har mulighed for at foretage forudindstillinger, vil jeg anbefale, at du varierer højden under alle omstændigheder. Vi har så mange forskellige måder at stå og sidde på – kroppen er skabt til bevægelse!"

" Hæve-/sænkeborde er en god begyndelse på et mere aktivt og sundt liv. En af de vigtigste ting ved hæve-/sænkeborde er, at de er så nemme at tilpasse i højden. Det øger muligheden for, at bevægelse og variation faktisk bliver en daglig rutine, inden du får ondt i nakke, skuldre og ryg."

Anders Lundahl,fysioterapeut og ergonom, Kinnarps

4 TIPS! SÅDAN FÅR DU MEDARBEJDERNE TIL AT ANVENDE DERES HÆVE-/SÆNKEBORDE

1

FJERNBETJENING MED DISPLAY

Udstyr skrivebordet med et display, som viser højden. Så bliver det nemt at finde din favorithøjde. Kontrolpanel med hukommelsesfunktion gør det muligt at forudindstille niveauet for stående og siddende arbejde.

2

INFORMATION OG UDDANNELSE

For at medarbejderne skal anvende deres hæve-/sænkeborde på korrekt vis skal de forstå fordelene – og hvordan de fungerer. Sæt gerne en lille seddel på skrivebordet med tips og tricks.

3

SJOVE HJÆLPEMIDLER

I dag findes der en lang række apps, som via telefoner og træningsure husker os på, når det er tid til at ændre arbejdsstilling eller bevægelse. Arranger en konkurrence på kontoret: hvem varierer sig mest?

4

SUPPLER MED ET LØBEBÅND

Et løbebånd foran hæve-/sænkebordet opfordrer til endnu mere bevægelse og gør det muligt at arbejde samtidig med, at du går i et roligt tempo.

TIPS TIL EN GOD VANE!

HVIS DU ARBEJDER MEGET FORAN EN COMPUTERSKÆRM ELLER SIDDER I MANGE MØDER: GØR DET TIL EN VANE ALTID AT STARTE MED AT STÅ OP OG ARBEJDE ET STYKKE TID, NÅR DU KOMMER TILBAGE TIL DIT SKRIVEBORD!

Med gode hæve-/sænkeborde kan du skabe et arbejdsmiljø, hvor mange får plads til at arbejde sammen, samtidig med at både den individuelle arbejdsplads og helhedsmiljøet lever op til de funktionelle og ergonomiske krav.

Med fire mindre hæve-/sænkeborde kan du f.eks. skabe en kreativ arbejdsplads, hvor gruppen i fællesskab kan gennemgå idéer og forslag. Derefter kan de hurtigt forvandles til personlige arbejdspladser, hvor alle kan arbejde individuelt, men tæt på hinanden.

HVAD SIGER FORSKNINGEN?

Stillesiddende arbejde i længere perioder øger risikoen for sygdomme. At vi motionerer i fritiden er ikke tilstrækkeligt til at reducere risiciene – det er forholdene på arbejdet, der er vigtige for både velbefindende og lønsomhed (1). I gennemsnit forbrænder vi 350 kalorier pr. dag , hvis vi står op og arbejder i to og en halv time. Stående arbejde øger produktiviteten med 10 procent, i forhold til når vi sidder ned og arbejder (2).

1.
2.

 

TÆNK PÅ DETTE, NÅR DU VÆLGER HÆVE-/SÆNKEBORDE

  • Stellene fås med ekstra lang slaglængde, dvs. spændet mellem bordets laveste højde og dets højeste højde, hvilket gør, at bordet bliver ekstra fleksibelt og kan indstilles til personer i alle højder.

    Vælg en motor med lav lyd. Det giver bedre lydergonomi på arbejdet og mindsker risikoen for, at kollegerne bliver forstyrret, når du justerer dit skrivebord.