Fremtidens skolemøbler bør opmuntre til bevægelse
Fysisk aktivitet giver bedre indlæring
Ifølge en rapport fra Nordisk Ministerråd er 68 % af de svenske skolebørn fysisk inaktive. Fremtiden ser dog lysere ud. Kinnarps Trendrapport om fremtidens læringsmiljøer, der er udarbejdet sammen med eksperter inden for læringsmiljø i Norden, indikerer, at uddannelsesområdet vil få mere og mere fokus på brugen af hele kroppen. Learn BNB er en af de trends, som i stor udstrækning kommer til at påvirke vores læringsmiljøer. Det er på mange måder en vigtig trend, eftersom den intellektuelle indlæring fremmes, når man også kan bruge sin krop. Learn with Brain and Body handler om, at det ikke længere er nok bare at sætte hjernen til at arbejde – nu skal hele kroppen aktiveres. Fitnessfaciliteter i klasseværelset og støjsvage møbler er derfor nogle af de trends, som vinder større og større indpas i vores skoler.
"Fysisk aktivitet gavner ikke bare sundheden, men også de kognitive evner – både på kort og lang sigt. Børn og unge tilbringer meget tid i skolen i løbet af deres første tyve leveår. Skolen har således en unik mulighed for at påvirke barnets grad af fysisk aktivitet og fremme en sund levevis. Eksempelvis ved at skabe miljøer, som fremmer fysisk aktivitet, og indføre korte aktivitetspauser i løbet af undervisningen", siger Daniel Berglind, forsker ved Karolinska Institutet.
Teknologi og indretning
Learn BNB stiller nye krav til, at både produkter og miljøer er støjsvage, samtidig med at de opmuntrer til bevægelse. Det kunne f.eks. være stole med vippefunktion og støjsvage gulve. Trendrapporten beskriver også, hvordan teknologi og "Internet of Things" (IoT) i fremtiden vil komme til at fremme bevægelse i klasseværelset gennem sensorer, der ændrer møblernes position og opfordrer eleverne til at rejse sig op, når de har siddet stille i længere tid. Med Learn BNB øges dynamikken og bevægelsen i lokalet for at stimulere læringen. I den forbindelse er det vigtigt at tænke på, at indretningen bør være fleksibel, så den kan tilpasses efter den enkelte person, gruppen og undervisningsformen.
”Ligesom mange arbejdspladser er indrettet med møbler, som opmuntrer til bevægelse, begynder man også at tilpasse klasseværelser og læringsmiljøer, så eleverne ikke sidder stille for længe ad gangen. Vi kan mærke en øget efterspørgsel fra skoler på mobile møbler, lyddæmpende produkter og stole, som giver mulighed for bevægelse, uden at det støjer. Der kommer til at ske meget med udviklingen af skoleindretning de kommende år", fortæller Anders Larsson, Next Education Concept Manager hos Kinnarps.
1.
Brainbreaks
Aktivitetspauser i klasseværelset med øvelser, som eleverne kan udføre uden redskaber.
2.
Fitness i klasseværelset
Et område i eller tæt på klasseværelset, hvor der findes redskaber og bevægelsesvejledninger.
3.
Ståborde
Placeres i klasseværelset, så eleverne kan veksle mellem at sidde og stå.
4.
Mobile møbler
Møbler (eksempelvis med hjul), der nemt kan flyttes rundt, og som kan tilpasses til klasseundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde.
5.
Skrivbare overflader
Skab overflader på forskellige vægge til at skrive og tegne på, som får lærere og elever til at bevæge sig på et større areal.
Imødekom elevernes behov
Vores kontorer og arbejdspladser er i konstant forandring. Indretningstrends kombineres med det, der er ergonomisk korrekt og godt for kreativiteten. Det er noget, vi ofte tager for givet, men på mange skoler er tiden desværre gået i stå. "Teknologien har forandret sig, men tit ser klasseværelserne ud, som de altid har gjort. Undervisningsmøblerne står på række, og længst fremme er der en tavle. Det eneste, der har ændret sig på mange af de skoler, vi besøger, er, at eleverne nu bruger en tablet frem for en blyant", fortæller Anders Larsson. De skoler, som er på forkant med udviklingen, tør udfordre de traditionelle strukturer og imødekommer i stedet elevernes behov. Med fleksible klasseværelser og møbler, som understøtter variation og opmuntrer børnene til at bevæge sig, øges chancerne for at opnå et bedre individuelt arbejde og samarbejde. Det handler om at imødekomme individuelle indlæringsprocesser. "Hvis formiddagens opgave er at læse, får man måske bedre fat i bogens indhold, hvis man sidder i en blød sofa eller ligger på et tæppe, frem for hvis man sidder på en træstol. Alle børn lærer på forskellige måder. Nogle kan godt lide at sidde på en lav stol, andre på en høj. Der er også dem, som har brug for at afskærme sig eller sidde op ad en væg. Det er vigtigt – og på høje tid – at tage den viden med ind i klasseværelset", fortsætter Anders.
Indret flere arealer
Noget, der er vigtigt at vide, er, at mange børn føler sig trygge i et hjørne. Det kan man se ud fra den måde, hvorpå de vælger at sætte sig langs væggene. Dette giver anledning til at overveje at indrette et klasseværelse med mere end fire hjørner. Man kan anvende skærme, tekstiler, lænestole med høj ryg og opbevaringsmoduler på hjul til at skærme af med. Skab forskellige rum i rummet. Der findes også andre områder inden for skolens verden, som kan udnyttes mere effektivt. Hvorfor ikke bruge kantinen til andet end bare at spise i? Kan et passivt gangareal gøres aktivt? Og hvordan skaber man miljøer til spontane møder og uformel læring?
Kan en stol og et bord påvirke indlæringen?
Der findes mange smarte muligheder for at integrere bevægelse og variation i den daglige undervisning på en naturlig måde. Ved at placere ståborde i klasseværelset lærer eleverne at stå op og lave deres opgaver, og det er en god og ofte enkel måde at fremme den fysiske aktivitet på. Det er også vigtigt at kunne veksle mellem forskellige arbejdsformer såsom klasseundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde. Indretningen er derfor nødt til at være funktionel og mobil. Den skal kunne tilpasses efter situationen og behovet. Stole og borde med hjul giver fleksibilitet til at flytte rundt og lave nye formationer og grupperinger. Det kan dog være en udfordring at undgå at skabe støjende miljøer. Den øgede aktivitet må ikke medføre ekstra larm. En mulighed er at anvende stole med vippemekanisme eller taburetter på støjsvage gulve. Når man vælger en ergonomisk elevstol, som er tilpasningsvenlig og justerbar eller har vippefunktion og hjul, opmuntrer det også brugeren til at bevæge sig, mens han eller hun sidder ned. Det gør det også nemt at tilpasse stolen efter elevens højde og behov.
Kinnarps Next Education®
"Vi skaber også rum, hvor man kan sidde i et hjørne, og steder med blød, imødekommende møblering – det skaber tryghed."
Christer Holger, grundlægger af Skapaskolan.
Vil du vide mere om vores arbejde med aktive læringsmiljøer?
KINNARPS NEXT EDUCATION® – research, strategi og rådgivning for at skabe jeres ideelle læringsmiljø. I vores proces arbejder vi med konkrete værktøjer og workshops for at analysere den nuværende situation og kortlægge jeres behov samt finde ud af, hvilke rum jeres fremtidige læringsmiljø skal indeholde. Sammen skaber vi et unikt læringsmiljø baseret på jeres behov og forudsætninger. Det er en metode til at skabe rum til aktiv læring.