Det fysiske miljø er afgørende for, hvor godt skolens vision og elevernes fulde potentiale kan realiseres. Det fortæller Peter Heddelin, administrerende direktør og en af grundlæggerne af Amerikanska Gymnasiet. Han har hentet inspiration til skolens læringsmiljøer fra et langt og tæt samarbejde med Kinnarps – med fokus på at forberede eleverne på livet efter uddannelsen.
Peter Heddelin har bred erfaring fra skoleverdenen, både fra kommunale og private virksomheder. Da Amerikanska Gymnasiet blev grundlagt i 2015 havde han og de øvrige initiativtagere en klar vision for, hvad de ville skabe – en skole med arbejdsro, som former kreative og modige elever til det moderne globale arbejdsmarked.
– Vi vil tage det bedste fra den svenske skole og kombinere det med det, som den amerikanske skole er god til, blandt andet at opmuntre eleverne til at tro på sig selv, turde tænke stort og træde ud af deres komfortzone. For at lykkes stiller vi høje krav til vores læringsmiljø, fortæller han.
Et ting, som skolen lægger stor vægt på, er "speech" og retorik, at eleverne taler foran andre og øver sig i at præsentere viden eller idéer for sine kammerater. En anden ting er at have klare og levende retningslinjer for, hvad der gælder omkring tider, adfærd og forventninger. Med skolens eget udtryk for sine spilleregler kræves der både ”rammer og krammere” til at skabe et roligt og trygt miljø.
– Disse værdier skal understøttes af det fysiske miljø. Vi arbejder for eksempel meget med bløde møbler, tekstiler og grønne planter for at styrke fokus og koncentration. Vores målinger viser, at 98 % af eleverne på vores fem gymnasier oplever, at de får arbejdsro i skolen, fortæller Peter Heddelin.
En anden bærende idé er, at læringsmiljøet skal være varieret og tilpasset forskellige aktiviteter og behov. I løbet af en skoledag opstår der mange forskellige læringssituationer, og det fysiske miljø skal understøtte undervisning, indlæring, fokus og tryghed i alle situationer. Den områdeopdeling, som Amerikanska Gymnasiet anvender, er inspireret af Kinnarps.
– Jeg kom på disse idéer for længe siden, sikkert over ti år siden, da jeg var til et foredrag som Kinnarps afholdte. Jeg har holdt fast i idéerne, og jeg har været i dialog med Kinnarps om disse spørgsmål i mange år. I bund og grund handler det om at tilpasse miljøet til en varieret læring, fordi det altid giver de bedste resultater, fortæller Peter Heddelin.
På Amerikanska Gymnasiet er dette landet i et koncept, der er opdelt i fire forskellige læringsmiljøer – traditionelt klasseværelse, Active Learning Classroom (ALC), Homebase og Office. I det traditionelle klasseværelse underviser læreren på en mere klassisk måde, men rummene er også udstyret med displays og kameraer, så lektionerne kan sendes til f.eks. elever, der er hjemme på grund af sygdom. ALC er et mere aktivt rum, hvor eleverne er grupperet ved arbejdsstationer med læreren i midten. Møbleringen er perfekt til at arbejde med fælles problemløsning, debatter eller præsentationer.
– Homebase er et fælles arbejdsrum til elever og lærere, og måske det miljø, der er tydeligst inspireret af Kinnarps. Her opholder eleverne sig både før, under og efter skoledagen for at arbejde. Og da medarbejderne er tilgængelige, er det et naturligt område for samarbejde og spørgsmål, fortæller Peter Heddelin.
”Man skal kortlægge behovene, spørge sig selv, hvad man vil med intitutionen, formulere en vision og derefter involvere både medarbejdere og indretningskonsulenter i en dialog.”
Endelig er der også Office, som er mødelokaler, hvor ambitionen er at efterligne de miljøer, der vil møde de studerende på arbejdsmarkedet. De kan bookes til lektioner, der kræver gruppelokaler, men bliver også et kreativt sted til projektering og planlægning efter endt skoletid.
– Vi ønsker, at vores elever skal have mulighed for at træne færdigheder og viden, der er efterspurgt på det fremtidige globale arbejdsmarked, uanset om de vælger at arbejde i Sverige eller i udlandet, fortæller Peter Heddelin.
En særlig udfordring ved indretningen af Amerikanska Gymnasiets lokaler er, at skolen har fem forskellige afdelinger. Kultur og indretning skal tilbage på samtlige skoler. For at sammenholde konceptet og lette processen, har skolen haft en kontaktperson hos Kinnarps, som er ansvarlig for samtlige skoler.
– Det er vigtigt for mig, at vi har et tæt samarbejde og et godt kendskab til hinanden, så vi nemt kan komme med idéer og forslag. Jeg ved, hvad vi ønsker at opnå og hvilke visioner vi har, men vi er nødt til at få hjælp af indretningseksperter til at konkretisere og realisere vores mål, fortæller Peter Heddelin.
Anders Larsson, læringsmiljøstrateg hos Kinnarps, mindes det første møde med Peter Heddelin, flere år før Amerikanska Gymnasiet blev født, og har fulgt skolens rejse.
– Det er en institution, der lever op til sine værdier hver dag, og det er fantastisk, at vi får lov til at være medskabere. Jeg har besøgt skolerne flere gange og er altid imponeret over, hvor godt visionen bliver til virkelighed. Sammen har vi skabt løsninger og miljøer, der understøtter undervisning og læring på en langsigtet bæredygtig måde, fortæller han.
Peter Heddelin tøver ikke med at kalde det fysiske miljø for et af skolens mest vitale og afgørende pædagogiske værktøjer. Nøglen til succes, mener han, er at tage den indsigt alvorligt.
– Man skal kortlægge behovene, spørge sig selv, hvad man vil med institutionen, formulere en vision og derefter involvere både medarbejdere og indretningskonsulenter i en dialog. Jeg vil vove at sige, at indretningens udformning og design kan være som nat og dag, afhængigt af hvilke forudsætninger den giver elever og medarbejdere. Med Kinnarps’ hjælp skal vi fortsat være bedst til at tilbyde et varieret og stimulerende læringsmiljø.