Sådan startede det hele

Historie

Vores historie startede i 1942, da det unge par Evy og Jarl Andersson købte et snedkerværksted i den lille svenske by Kinnarp. Sidenhen er virksomheden vokset støt, og både børn og børnebørn har bidraget til denne udvikling. Evy kaldte tit Jarl for "optimisten". De var drevet af deres overbevisning om, at alt, omend godt, altid kan forbedres lidt. En tilgang, som stadig har dybe rødder i vores virksomhed i dag. Alt dette for at vores kunder, som anvender vores produkter og løsninger, skal føle sig lidt bedre tilpas. Og få lavet lidt mere. På en langsigtet, bæredygtig måde.

I dag er vi en stor international indretningsdesignvirksomhed, som stadigvæk er kendetegnet ved den samme ægte nysgerrighed og jordnære iværksætterånd, som drev vores grundlæggere.

1940'ERNE

EVY OG JARL STARTER

Evy og Jarl Andersson grundlagde Kinnarps i 1942 med to medarbejdere på deres hold. I første omgang blev der lavet møbler på bestilling, primært til arkitekter. I 1943 begyndte Kinnarps at levere jalousiskabe til den svenske regering, og tre år senere underskrev virksomheden sin første kontrakt med regeringen. Siden da har Kinnarps været en loyal leverandør af arbejdspladsløsninger til den offentlige sektor.

1950'ERNE

SKABELSEN AF DET KINNARPS, VI KENDER I DAG

Kinnarps investerede i sit første komplette kontormøbelsortiment og lavede det første katalog i 1952. Den nye fabrik stod klar og gav Kinnarps den nødvendige plads til at udvide produktionen af stole. I 1959 begyndte Kinnarps at levere møbler med sin egen lastbil og samle møblerne på kundens kontor for at sikre kvaliteten hele vejen til kunden. Ved at pakke produkterne i genanvendelige tæpper i stedet for engangsemballage, reducerede man affaldet og gav plads til flere produkter i lastbilen.

1960'ERNE

FLERE MEDARBEJDERE OG DET FØRSTE SHOWROOM

I begyndelsen af 1960'erne havde Kinnarps 34 medarbejdere og en årlig omsætning på 2 mio. svenske kroner. I 1968 åbnede firmaet sit første showroom i Stockholm. I løbet af 1960'erne blev produktsortimentet udvidet, og Kinnarps lancerede ordrerelateret produktion.

1970'ERNE

INTERNATIONAL TILSTEDEVÆRELSE

Henry Jarlsson, Evy og Jarls ældste søn, overtog rollen som CEO i 1973. Kinnarps lancerede sine møbler i London i 1974 og etablerede sig på eksportmarkedet. I 1977 købte Kinnarps en briketpresser til træaffald. Briketterne reducerede brugen af fyringsolie og gjorde brug af det uundgåelige træaffald fra fabrikken.

1980'ERNE

ET STØRRE PRODUKTSORTIMENT

I midten af 1980'erne besluttede virksomheden at investere i en ny og omfattende møbelserie. Bløde møbler og konferencemøbler blev tilføjet til Kinnarps' standardsortiment. I løbet af dette årti købte Kinnarps leverandøren Granstrands og investerede i en ny fabrik i Skillingaryd i Sydsverige. Kinnarps lancerede en opløsningsmiddelfri UV-lak (1980), så de kunne tilbyde hårde, holdbare overflader uden at skade miljøet. Siden 1980'erne har vi reduceret vores udledninger med 90 % ved at have miljøvenlig innovation centreret i vores forretningsmodel.

1990'ERNE

CERTIFICERINGER OG ANSVAR

I 1991 udviklede og producerede Kinnarps det første elektriske justerbare bord, som tilbød alternative stillinger til skrivebordsarbejde. I 1993 bliver Kinnarps den første møbelproducent i Sverige, der får sit kvalitetsstyringssystem certificeret i henhold til ISO 9001.  I 1997 blev virksomhedens miljøledelsessystem ISO 14001-certificeret. Samme år kom Kinnarps også med i EU's ordning for miljøledelse og miljørevision (EMAS). Virksomheden samarbejdede med leverandøren Reiners i løbet af 1990'erne, og i slutningen af 1999 blev Reiners en del af Kinnarps-koncernen.

2000'ERNE

VINDER PRISER OG OPKØBER VIRKSOMHEDER

I begyndelsen af det nye århundrede vandt Kinnarps to priser: Balanced Scorecard Hall of Fame Award og Competence Company of the Year i Sverige. Virksomheden etablerede sig på flere nye markeder samt opkøbte designmøbelfirmaerne Klaessons, Materia og Skandiform. I starten af 2000'erne lancerede Kinnarps også Kinnarps Next Office, der tilbyder forskning, strategi og rådgivning med henblik på at skabe skræddersyede kontorer til kunderne.

2010'ERNE

Kinnarps fortsatte sit bæredygtighedsarbejde med lanceringen af The Better Effect Index – det første omfattende bæredygtighedsværktøj til indretningsløsninger. I 2018 lancerede virksomheden to nye koncepter: Kinnarps Next Education, der tilbyder forskning, vejledning og strategi i forbindelse med aktive læringsmiljøer, og Kinnarps Next Care, der er en styringsmetode til skabelse af plejemiljøer.

I DAG

SUCCESFULD INDRETNING

Kinnarps tilbyder indretningsløsninger til kontorer, skoler og sundhedsvæsenet. Hele værdikæden er kendetegnet ved høj kvalitet og lav miljøpåvirkning – fra råmaterialer til færdige arbejdspladsløsninger. Kinnarps er en af Europas største producenter af indretningsløsninger med aktiviteter i 40 lande.