Case: Hitachigymnasiet

FAKTA OM CASEN

Kunde:
Hitachigymnasiet i Ludvika. Hitachigymnasiet indgår i en koncern sammen med ABB-gymnasiet i Västerås, Vattenfallgymnasiet i Forsmark og Mälardalen International School i Västerås.

Sted:
Ludvika, Sverige

Antal elever:
105

Antal medarbejdere:
10-12

Arkitekt:
Arqly

Indretningsarkitekt:
BSK

Areal:
1631 m²

Færdig:
Januar 2023

Modulsofaen Pio i en rund kombination indbyder til et naturligt mødested.

Trygt læringsmiljø og visionær arbejdsplads

"Indretningen styrker vores identitet og tiltrækningskraft"

Hitachigymnasiet i Ludvika skal både være en attraktiv teknisk uddannelse og en bro videre ud i arbejdslivet for eleverne. "For os er det vigtigt, at indretningen føles voksen og efterligner en arbejdsplads så meget som muligt, samtidig med at den tilbyder et trygt og inspirerende læringsmiljø," siger gymnasiets administrerende direktør, Inga Näslund.

Hitachigymnasiet har en historie med tæt samarbejde med erhvervslivet og har siden januar 2023 været under samme tag som Hitachi Energy i Ludvika. Det er en kobling, der præger virksomhedens vision og arbejdsmåde – ligesom læringsmiljøet.

"Vi er ikke kun en gymnasieskole, men også en bro videre ud i voksen- og arbejdslivet for vores elever. Den vision afspejles i vores fysiske miljø og bidrager til, at vi opleves som både en attraktiv uddannelse og en inspirerende arbejdsplads."

Inga Näslund, adm. direktør på Hitachigymnasiet

Column var.1_hitachi.jpg

Undervisningslokalerne er indrettet med den ergonomiske stol Xpect, der med sin fleksible ryg tillader mikrobevægelser og modvirker en statisk siddestilling. Et design, der giver bedre komfort og hjælper med at holde koncentrationen over længere tid. Xpect er desuden nem at stable og hænge på bordet, hvilket bidrager til høj fleksibilitet.

Column var.1_hitachi2.jpg

Studieområder med den bæredygtige stol Nilo, her med hjul for større fleksibilitet. Polstrede møbler og tekstiltæpper bidrager til et godt lydmiljø for bedre fokus.

Column var.1_hitachi3.jpg

Sofaen Point skaber sammen med bordet Asto en tryg base i indretningen og byder på mange siddepladser. Point fås i en række modulbaserede varianter, som kan kombineres på forskellige måder.

Måden at leve op til dette målbillede på er ved, at klasseværelserne har fået en mere traditionel klasseværelsesopsætning, mens fællesarealerne tager skridtet fuldt ud. Her findes produkter og miljøer, der er farverige, kreative og som minder om en arbejdsplads – samtidig med at de understøtter fokuseret læring.

"For os handlede det her om at skabe en helhedsoplevelse med miljøer, der passer til forskellige læringssituationer, opgaver og individer. Det var ikke mindst vigtigt at skabe en god helhedsergonomi med hensyn til lyd og lys for både elever og medarbejdere," siger Inga Näslund.

I klasseværelserne har eleverne mulighed for at vælge stolen Xpect og bordet Origo i to forskellige højder. Det giver variation og inklusion. En varm, jordnær farveskala indbyder til fred og studiero.

Den særlige udfordring med at skabe læringsmiljøer for næsten voksne elever krævede altså en del nytænkning. De mere traditionelle skolemøbler er blevet blandet med møbler og løsninger, man ofte finder på kontorer. Men projektet omfattede også en opgørelse over eksisterende møbler. Bæredygtighed er en af Hitachigymnasiets kerneværdier, og skolen ville gerne genbruge så meget som muligt for at være både miljømæssigt og økonomisk bæredygtig.

"Kinnarps’ team var her og gennemgik alle vores møbler. Selvom vi var omhyggelige med, at indretningen skulle hænge sammen i udseende og rent praktisk, kunne vi takket være omhyggelig planlægning beholde en hel del møbler. Ved at udskifte bordplader og betræk blender de gamle produkter perfekt ind i den nye helhed."

Inga Näslund, adm. direktør på Hitachigymnasiet

Column var.1_hitachi6.jpg

Et af grupperummene er møbleret med genbrugsmøbler, som på en gennemtænkt måde er integreret i den nye skole. Bordet Origo har fået ny bordplade, og en ældre stolemodel fra Kinnarps er blevet ompolstret.

Column var.1_hitachi7.jpg

Bæredygtig cirkularitet. Stemplet i bunden vidner om, at møblerne allerede har levet et langt liv. Takket være høj kvalitet og Kinnarps’ cirkulære serviceydelser kan de nu fortsætte med at leve videre.

Teamwork, Realwork, Dreamwork

Hitachigymnasiets vision sammenfattes i udtrykkene Teamwork, Realwork og Dreamwork, ord, der også var vejledende, da indretningen blev skabt. Teamwork handler om at skabe forudsætninger for samarbejde ved, at de fælles studieområder har fleksible virksomhedstilpassede løsninger.

Realwork hentyder blandt andet til nærheden til erhvervslivet og realiseres i læringsmiljøet gennem den arbejdspladslignende indretning med blandt andet moderne siddegrupper. Og Dreamwork stiler efter den innovationskraft og fantasi, der skal til, for at eleverne kan møde morgendagens store udfordringer og bidrage til en bæredygtig fremtid – hvilket ikke mindst manifesterer sig i den populære elevcafés dynamiske indretning og farvesammensætning.

"Vision og fysisk miljø skal gå hånd i hånd, for at vi skal være troværdige og leve op til vores værdier og vores image. Nu har vi en indretning, der styrker både vores identitet og tiltrækningskraft. Miljøet præger elevernes adfærd på en positiv måde og skaber gode forudsætninger for vores virksomhed."

Inga Näslund, adm. direktør på Hitachigymnasiet

Har du brug for hjælp til at udforme dine læringsmiljøer? Vi hjælper dig gerne!

Kontakt os

Column var.1_hitachi4.jpg

Column var.1_hitachi5retusch.jpg

Relaterede produkter

Pio

Pio

Xpect

Xpect

298 Farver & Materialer | 36 Varianter

Nilo

Nilo

318 Farver & Materialer | 18 Varianter

Origo

Origo

27 Farver & Materialer | 64 Varianter

Nexus

Nexus

34 Farver & Materialer | 7 Varianter

Point

Point