Hvordan skaber man et skolemiljø, der kan ændres, i takt med at demografi og pædagogik forandres? Den nybyggede Majåkerskolan i Lidköping er designet og indrettet med fleksible læringsmoduler, som kan tilpasses og ommøbleres, i takt med at behovene forandres.
ERGONOMISKE LÆRINGSMILJØER
Der er lagt stor vægt på at udforme ergonomiske læringsmiljøer med fokus på lyd, lys og en stor variation i arbejdspladser. Mange af rummene har tæppe på gulvet, som giver et godt lydmiljø. Forskellige kombinationer af høje og lave siddemiljøer med både hårde og bløde siddemøbler samt muligheden for at stå op og arbejde giver store muligheder for aktiv, aktivitetsbaseret læring. Eleverne kan sidde direkte på gulvet på det bløde tæppe eller arbejde ved et 90 cm højt Origo-skolebord, som kan kombineres med elevstolen Xpect eller den højere taburet Plint.
SKOLEMØBLER, SOM SKABER RUM I RUMMET
Fleksibilitet er grundforudsætningen for de forskellige læringsmoduler. De flytbare skoleopbevaringsmoduler Space på hjul kan anvendes til hurtigt at ommøblere og skabe nye rum i rummet efter behov. Desuden forbedrer lyddæmpende materialer på bagsiden af opbevaringsmodulet rummets akustik. Højden er tilpasset for ikke at afskærme kontakten mellem lærere og elever. Modulerne er også valgt for ikke at forstyrre rummenes flow i skolen, hvor glaspartier lader bygningens forskellige dele kommunikere med hinanden.
FARVESÆTNING, SOM SIGNALERER
De forskellige læringsmoduler har alle fået individuelle farvetemaer: rødt, der er inspireret af facadens corten-plader, blommefarvet og turkis. Farverne går også igen i møbelbetrækket, hvilket gør det muligt at flytte møblerne inden for læringsmodulerne. Større polstrede møbler såsom eksempelvis sofaer har dog fået en neutral farve for at øge fleksibiliteten i forbindelse med ommøblering. På gange og fællesarealer har man indrettet siddenicher med bløde tæpper og puder, man kan læne sig opad – perfekt til lektielæsning eller socialt samvær med kammeraterne.
"Vores ambition med Majåkerskolan har været at skabe en moderne skole, hvor vi uddanner elever til en bæredygtig fremtid på individ- og samfundsniveau. Skolen er tegnet med vores bæredygtigheds- og miljøarbejde i centrum. Vi har valgt bæredygtige materialer og skolemøbler og en arkitektonisk udformning, som understøtter vores vision om læring."
Majåkerskolan blev bygget i 1980'erne og har været en helt almindelig skole i et helt almindeligt boligområde i en helt almindelig mindre svensk by. Indtil nu. I øjeblikket kører Lidköping kommune et meget ambitiøst projekt med ombygning og nybygning af tre skoler, som tilpasses for at kunne opfylde fremtidens pædagogiske behov. Majåkerskolan er den seneste, der er blevet færdiggjort.
"Den hidtidige Majåkerskolan var ikke dimensioneret til det øgede antal elever og fungerede som en F3-skole (op til 3. klassetrin). På grund af et igangværende generationsskifte i området var det nødvendigt at skalere Majåkerskolan op til en F6-skole, og derfor besluttede vi at bygge en ny skole, som opfyldte vores krav," forklarer skoleleder Camilla Johansson.
Majåkerskolan blev revet ned i efteråret 2016, og i den mellemliggende periode har eleverne modtaget undervisning på en anden skole. Til skolestart i efteråret 2018 stod der en helt ny skole færdig.
Majåkerskolan er bygget op om tre læringsmoduler. Hvert læringsmodul er dimensioneret til hundrede elever, som deler fire klasseværelser og fire grupperum. I læringsmodulet er der to torve, der fungerer som hjemsted for fritidsaktiviteter. Klasseværelser, grupperum og torve forenes med en større passage. Hele modulet anvendes til møder, samlinger og undervisning med dialog og billedvisning. Dertil kommer et arbejdsrum til lærerne.
"Læringsmodulerne giver os fleksibilitet og mulighed for at tilpasse lokalerne i takt med ændringer i elevgrundlaget. Vi får også stor frihed til at ændre anvendelsen af lokalerne med hensyn til pædagogik," uddyber skoleder Camilla Johansson.
"Inden for modulernes rammer er der stor fleksibilitet. Elever og lærere har frihed til selv at ommøblere og flytte møbler mellem klasseværelserne og grupperummene inden for de forskellige moduler, efter behov, og afhængigt af hvordan undervisningssituationen udvikler sig."
Indledningsvis har Majåkerskolan elever i F4, men vil i de kommende år udvikle sig til en F6-skole, i takt med at der kommer nye årgange til.
Skolens udformning og det arkitektoniske udtryk er udformet i samarbejde med LINK Arkitektur og repræsentanter fra Lidköping kommune. Skolens møblering er valgt i samråd mellem skoleleder, lærere og Kinnarps' projektleder Lotta Karlsson.
"Vi har haft stor fordel af, at dette er det tredje større skoleprojekt i kommunen. Lærerne og jeg har ganske enkelt haft mulighed for at opleve og vurdere, hvordan de andre nye læringsmiljøer fungerer. På baggrund af dette har vi bestemt et grundudbud i samråd med Kinnarps," fortæller Camilla Johansson.
Grundtanken er, at hvert læringsmodul har sit eget farvetema, som møblerne følger, hvilket gør det muligt at flytte møblerne mellem de forskellige rum – men ikke uden for modulet. Større polstrede møbler såsom eksempelvis sofaer har dog fået en mere neutral farve for at give større fleksibilitet ved eventuel fremtidig ommøblering.
"Vi har valgt ikke at overmøblere, men vil hellere tilkøbe ting, hvis der mangler noget. Vi har også styrket bæredygtighedstanken ved at genbruge ældre møbler og gøre brug af loppefund. Dette har ydermere bidraget til et personligt miljø med skønne variationer."