Hver dag bydes eleverne på det nybyggede Westerlundska gymnasium i Enköping velkommen til en skole, hvor intet er overladt til tilfældighederne. Martina Ericson, rektor, og Maria Johansson, administrativ chef, har i flere år ledet processen og gjort alt for at skabe et inkluderende, kreativt og trygt læringsmiljø.
Er det virkelig nødvendigt at være så grundig, undersøge så meget, teste hver beslutning i praksis og involvere både elever og personale så tidligt i processen? Hvis du spørger Martina Ericson og Maria Johansson, er svaret givet. "Ja, hvis det skal blive rigtig godt, skal processen med at bygge en ny skole være så lang og så omhyggeligt, som vi har gjort. Ved at foretage studiebesøg, lytte til eksperter, afprøve møblere og lade vores studerende og medarbejdere komme med synspunkter, er slutresultatet blevet så meget bedre end det ellers ville være," fortæller Martina Ericson.
Den store, åbne indgang lukker generøse mængder dagslys ind og fungerer som omdrejningspunkt for skolens tre bygninger.
På skolens fællesarealer finder vi løsninger, der er skabt til at understøtte forskellige aktiviteter. Den lidt højere siddehøjde på barstolen Decibel og bordet Nexus gør det naturligt at skifte mellem siddende og stående arbejde, hvilket tilskynder til aktiv deltagelse i f.eks. gruppearbejde.
Gennemgående på skolen er der valgt farver i jordnære toner for at skabe et roligt og harmonisk miljø for både studerende og medarbejdere.
Den tidligere Westerlundska gymnasium blev bygget i 1970'erne. I 2017 fastslog Enköpings kommune, at bygningen var udtjent, og at en renovering ikke ville være økonomisk bæredygtig. Planlægningen af den nye skole begyndte i 2020, blandt andet med en række studiebesøg, workshops og andre aktiviteter med de involverede – alt fra White arkitekter, Kinnarps og andre møbelleverandører til pædagoger og elevråd. "Vi har testet idéer i praksis på den gamle skole. For eksempel byggede vi et testklasseværelse med indretning fra forskellige leverandører, tekstilgulve, whiteboardtapet og forskellige IT-løsninger for i løbet af et år at undersøge, hvad der fungerede bedst," fortæller Martina Ericson.
Det nye gymnasium er bygget lige ved siden af den gamle skole og tæt på centrum i Enköping. Den består af tre sammenhængende bygninger i træ og en stor åben entré med et bibliotek som skolens omdrejningspunkt. Visionen om at skabe et varmt og indbydende opholdsrum realiseres gennem planløsningen med åbne sigtelinjer, naturlige materialer som træ og sten og farver i jordfarver. "Indretningen fra Kinnarps komplementerer arkitekturen og bidrager til vores pædagogiske idé om inkluderende læring med nøgleordene se og støtte. Vi vil have et roligt og indtryksfrit miljø, der ikke forstyrrer eller trigger eleverne på en negativ måde," fortæller Maria Johansson.
Martina Ericson, rektor, Westerlunds Gymnasium
Kontakten med blandt andet Kinnarps’ team i Västerås har været tæt, og Maria Johansson og Martina Ericson foræller, at processen har været uvurderlig. "Samarbejdet har givet os mulighed for at se og teste indretningen æstetisk, ergonomisk og med hensyn til slitage. Det har også været utroligt værdifuldt at få del i Kinnarps’ kompetencer og erfaringer fra andre opgaver," fortæller Maria Johansson.
Martina Ericson tilføjer: "Kinnarps gav os et solidt faktagrundlag og idéer til, hvad der fungerer bedst i skolemiljøer, da vi besøgte deres showroom. På den måde har vi ikke kun fået vigtige svar, men også forstået, hvilke spørgsmål vi skal stille."
En udfordring var dels at opgøre, hvilke møbler skolen kunne tage med sig fra de gamle lokaler og genbruge, dels at få dem til at harmonisere sammen med den nye indretning. "Kinnarps hjalp os med begge dele og skabte tydelige og kreative designforslag, hvor alt hænger sammen som en helhed i tilbuddet. De har fortolket vores idéer omkring farve, form og materiale og derefter realiseret det i en konkret indretningsløsning," fortæller Maria Johansson.
I klasseværelserne står bordet Origo med bordplader i marmoleum, et naturmateriale med lyddæmpende egenskaber. En krog på siden af bordene gør det nemt at holde orden i klasseværelset. Elevstolen Xpects fleksible ryg tilskynder til bevægelse, så eleverne kan bevare koncentrationen under undervisningen.
Parallelt med drøftelserne med Kinnarps og andre samarbejdspartnere har projektet arbejdet med interne processer, der har påvirket slutresultatet. Et eksempel er udformningen af toiletområderne, som giver øget tryghed og bygger på en workshop med elever. Det kom blandt andet frem, at man med fordel kan placere toiletterne tæt på, hvor der er personale. Det skal også være nemt at gå ind og ud, samtidig med at dørene er skjult, så ingen kan se, hvilket toiletområde personen vælger.
Et andet eksempel er placeringen af barborde langs vinduet i kantinen, som både bidrager til en hyggelig atmosfære og skaber et miljø, hvor eleverne er komfortable med at sidde alene og spise.
"En ny gymnasieskole er en stor og vigtig investering, der sender signaler til hele samfundet om, hvad vi synes er betydningsfuldt at satse på i kommunen. Det er klart, at det arbejde skal udføres grundigt og omhyggeligt."
Målet var at indrette en kantine med mange siddepladser og en hyggelig, tryg stemning. For at opnå dette blev der skabt mindre siddegrupper med blandt andet bord Asto og stol Lexie. Man har også taget naturen med ind ved at placere blomsterkassen Grow, som både bidrager til et godt lydmiljø og fungerer som rumopdeling.
For at bidrage til et trygt miljø anvendes også sofaen Monolite High, hvis høje ryg afskærmer og skaber hyggelige siddegrupper, hvor man kan spise sin frokost lidt mere uforstyrret.
Martina Ericson og Maria Johansson er enige om, at Westerlundska Gymnasiums drift aldrig har været bedre. Det nye skolemiljø har ikke kun forbedret arbejds- og studieforholdene, men også bidraget til en stærk følelse af stolthed og trivsel blandt både personale og studerende. Det er tydeligt, at den omfattende satsning på skolens udvikling har båret frugt.
Ved åbningen viste den store interesse sig gennem et velbesøgt åbent hus, der tiltrak hele 5.000 besøgende. Den positive respons er ikke aftaget – skolen fortsætter med at vække nysgerrighed og beundring, og andre kommuner kommer regelmæssigt på besøg for at blive inspireret af det nye miljø og den nye måde at arbejde på.
Westerlundska gymnasiet er mere end bare en skole; det er et levende mødested for hele samfundet. Skolen er designet til at være tilgængelig og aktiv døgnet rundt. Aulaen bruges til eksterne arrangementer som forelæsninger, koncerter og idrætslejre, hvor klasseværelserne bruges som undervisningslokaler. Kantinen åbner sine døre for eksempelvis pensionister, som kan spise frokost der.
Denne åbne og inkluderende filosofi gør skolen til en central del af samfundet og styrker båndene mellem elever, personale og kommunens indbyggere. Westerlundska gymnasiet er dermed ikke kun et sted for læring, men også en inspirerende arena for fællesskab og samarbejde.