I mere end 30 år har Publicis Sapient været en førende aktør inden for digital transformation og bæredygtig vækst. Da søsterselskabet Publicis Media skulle flytte ind i de samme lokaler så virksomheden en mulighed for at tage kontoret til næste niveau. Med hjælp fra Kinnarps blev der skabt en langsigtet bæredygtig og attraktiv arbejdsplads med fokus på ergonomi.
Det første man møder, når man træder ind ad døren, er den imponerende loftshøjde. Det unikke lokale, som tidligere var en kirke, sætter et stemningsfuldt præg på kontoret, men indebærer også en stor udfordring i forhold til lydmiljøet. Claudia Brodlova, Associate Finance hos Publicis Sapient, fortæller, at netop akustikken var en af de største udfordringer i processen mod de nye miljøer. – Inden Kinnarps optimerede vores miljøer, havde vi et højt støjniveau på kontoret. Når folk talte, gav det ekko i hele lokalet, hvilket førte til at man blev træt i hovedet og fik svært ved at koncentrere sig, fortæller hun. For at skabe et bedre lydmiljø blev der lagt stor vægt på akustik i planlægningen. Ved hjælp af strategisk placerede lydabsorbenter, polstrede møbler, tæpper og gardiner blev lydmiljøet i den tidligere kirke optimeret, så det passede til et moderne kontor.
Ved hjælp af strategisk placerede lydabsorbenter, polstrede møbler, tæpper og gardiner blev lydmiljøet i den tidligere kirke optimeret, så det passede til et moderne kontor. I entréen hænger den lydabsorberende skærm Vibe ned fra det, der tidligere var kirkens prædikestol. Ved at afskærme rummet fra resten af kontoret skabes der et rum i rummet, som både forbedrer lydmiljøet og muligheden for at arbejde alene.
En anden udfordring ved at skabe et moderne kontor i en kirke var planløsningen med de store og åbne arealer, som kendetegner bygningen. For at skabe et miljø, der understøtter Publicis Sapients arbejdsmåde – en balance mellem individuelt arbejde, møder og kreativt samarbejde – var det nødvendigt at tænke nyt og skabe tydelige arbejdsgange.
Løsningen blev at designe rum i rummet, hvor forskellige funktioner fik deres egen plads uden at forstyrre helheden. Nedhængte skærme og tekstiler definerede zoner, som var tilpasset specifikke aktiviteter. Afgrænsningerne gjorde det muligt at skabe fleksible miljøer, som understøtter både individuelt fokus- og gruppearbejde, samtidig med at kontorets åbne karakter blev bevaret. Resultatet blev gennemtænkte arbejdsgange, hvor medarbejderne nemt kan bevæge sig mellem forskellige områder, tilpasset efter deres behov.
Claudia Brodlova, Associate Finance, Publicis Sapient.
”Miljøerne passer til vores måde at arbejde på, er ergonomisk udformede og har desuden fået en sammenhængende fornemmelse, som de ikke havde tidligere.”
For Publicis Sapient var det vigtigt at skabe et arbejdsmiljø, som ikke alene er bæredygtigt ud fra et miljømæssigt perspektiv, men også kan tilpasses. Muligheden for at forny og opdatere møblerne efter behov var en selvfølge – en faktor, der ikke kun afspejler en ansvarlig bæredygtighedsstrategi, men også et fokus på kvalitet. – Vi ville have en langsigtet bæredygtig løsning med indretning, som kan opdateres og fornys, hvis behovet skulle opstå. Tilgængelige reservedele var afgørende og en af grundene til, at vi valgte at samarbejde med Kinnarps, forklarer Claudia.
Kvalitet handler ikke kun om, at møblerne skal holde længe, men også om, at de skal kunne tilpasses fremtidige behov, uden at miste deres funktion eller æstetik. Ved at vælge en leverandør, som tilbyder lokalt producerede møbler og et gennemtænkt design, kunne virksomheden også minimere indretningens CO2-aftryk.
Desuden betyder en løsning af høj kvalitet lavere vedligeholdelsesomkostninger og mindre ressourcespild. Med Kinnarps som partner fik Publicis Sapient en indretning med bæredygtige materialer og adgang til et reservedelssystem, som garanterer at møblerne kan anvendes og fornys over tid. Resultatet er et kontor, hvor hver eneste detalje er gennemtænkt – fra designet til det langsigtede fokus på bæredygtighed – hvilket gør det til en attraktiv arbejdsplads både nu og i fremtiden.
Drømmen om en arbejdsplads, som kombinerer attraktivt design med god helhedsergonomi, er blevet til virkelighed. På trods af, at flere mennesker nu deler det samme kontorareal, er lydmiljøet gået fra at stå i vejen for produktiviteten til at være behagelig baggrundssummen.
– Kinnarps’ indretningsløsning gjorde underværker for lydmiljøet. Man kan tydeligt mærke, hvilken forskel f.eks. skærme ved skrivebordene, polstrede møbler og gardiner gør, fortæller Claudia. Hun udtrykker, at det føles trygt at have satset på en indretningsløsning, som er bæredygtig over tid, og fortæller, at de er meget tilfredse med, hvordan de i samarbejde med Kinnarps er lykkedes med at skabe et både funktionelt og inspirerende arbejdsmiljø, samtidig med at lokalets unikke karakter er bevaret. Medarbejderne kommer også oftere ind på kontoret nu end tidligere, hvilket Claudia mener er forbundet med den optimerede helhedsergonomi.
”Kinnarps’ indretningsløsning gjorde underværker for lydmiljøet. Man kan tydeligt mærke, hvilken forskel f.eks. skærme ved skrivebordene, polstrede møbler og gardiner gør.”