Nutidens børn har nye måder at lære og opdage på. Så hvorfor skal indretning og møbler til skolen se ud som tidligere? Den nybyggede Sjölunda skole i Lidköping er indrettet til aktivitetsbaseret læring, hvor børnene tilskyndes til at vælge den plads, som passer bedst til opgaven. I tæt samarbejde med Kinnarps har skolens rektor, lærere og børn skabt et innovativt læringsmiljø, som forbereder eleverne til fremtidens arbejdsliv.
ELEVBORDE – ARBEJDE I FORSKELLIGE HØJDER
I hvert rum er der mulighed for at arbejde i flere forskellige højder. Eleverne kan sidde direkte på gulvet på det bløde tæppe eller arbejde ved et højt Origo-skolebord, som kan kombineres med elevstolen Xpect eller en højere taburet, Plint. Løsningen gør det muligt at skifte mellem stående og siddende på en højere taburet, hvilket tilskynder til en mere aktiv arbejdsmåde. I klasseværelserne er der også mulighed for at sidde blødt i form af sofaen Wilson og lænestolen Invito i kombination med sofabordet Origo i matchende højde.
FLEKSIBELT OG DIGITALT LÆRINGSMILJØ
Sjölunda skole har et avanceret digitalt læringsmiljø, hvilket også er årsagen til, at man skal kunne arbejde aktivitetsbaseret. Trådløs wifi, computerskærme i alle rum og personlige tablets til hver enkelt elev skaber de rette forudsætninger. Fleksibilitet er nøgleordet for hvert rum – skolemøblerne skal nemt kunne ommøbleres i og mellem klasseværelserne. Eleverne skal have mulighed for at "indrette sig" og påvirke læringsmiljøet efter deres behov. Så mange møbler som muligt er forsynet med hjul – bl.a. skoleopbevaringsskabene Space, som i nogle tilfælde også er forsynet med lydabsorberende elementer for et godt lydmiljø i skolen. Bordene kan ommøbleres i projektgrupper eller i mere traditionelle skolesiddemiljøer. Højden på skolemøblerne er tilpasset, så læreren nemt får et overblik over rummet og hurtigt kan opfatte elevernes behov.
IKKE KUN SKOLEMØBLER
Hvem har sagt, at der kun findes skolebænke og skolestole i skolen? I skolens innovative og bæredygtige læringsmiljø kan børnene også stifte bekendtskab med "voksne møbler" fra Kinnarps' sortiment til det aktivitetsbaserede kontor. Arbejdsborde fra Nexus-serien og skuffeelementer fra Space-serien er eksempler herpå. Lænestole og sofaer, bl.a. Pio og Trix samt siddepufferne Fields, indbyder til bløde siddeseancer. I forbindelse med undervisning i mindre grupper eller projektarbejde kan man hurtigt og nemt omarrangere siddemøblerne omkring et bord.
Sjölunda skole er et ud af to aktuelle nybyggeriprojekter i Lidköping kommune. Begge skoler designes til at imødekomme kravene i morgendagens skole med mulighed for at ændre anvendelse og udformning over tid. Samarbejde og digitalisering er udgangspunktet, når arkitekter og indretningseksperter designer skolerne i tæt samarbejde med elever, skoleledere og lærere.
Sjölunda skole er en F-6-skole med fritidshjem og kan rumme op til 400 børn. Institutionen er integreret, og lokalerne anvendes af alle med en indbydende aula som omdrejningspunkt. Aulaen anvendes så godt som hele tiden. Her kræves ingen planlagte stormøder, men klasserne bruger den efter lyst og behov: til at starte dagen op, til kortere samlinger eller til film- eller medievisning. I nær tilknytning hertil ligger skolens bibliotek.
De pædagogiske målsætninger har været udgangspunktet allerede i skitsestadiet, og tanken har været at give eleverne de allerbedste forudsætninger for en aktivitetsbaseret læring.
"Vi ville have en skole, hvor børnene får mulighed for at udvikle sig og vælge forskellige arbejdspladser til forskellige opgaver. Børns læring har ændret sig meget, og den traditionelle klasseværelsesindretning opfylder ikke dette behov. Vi har designet Sjölunda skola med respekt for, at dette er børnenes arbejdsmiljø", forklarer skolens rektor, Elisabet Ingemarsson.
Naturligvis arbejder lærerne også aktivitetsbaseret. Personalearealerne er udstyret med ergonomiske hæve-/sænkeborde og ergonomiske kontorskole og tilbyder forskellige zoner til forskellige typer arbejdsopgaver.
"Jeg har samarbejdet med Lidköping kommune og Elisabet Ingemarsson i ca. 10 år. Det er utroligt inspirerende at få lov til at arbejde sammen med en så fremsynet kunde, der ser koblingen mellem skolen og den forandringsproces, som arbejdslivet befinder sig i netop nu. Sjölunda skole sammenfatter det, som vi hos Kinnarps vil skabe med vores koncept Next Education".
Indretningen er inspireret af Reggio Emilias tanker om rummet som det "tredje led". Miljøet og møblerne skal arbejde sammen med børnene og hjælpe dem med at gøre fremskridt i deres læringsproces. Eleverne kan vælge mellem flere forskellige højder – fra siddende til stående – når de arbejder. De kan arbejde direkte på gulvet, ved mere traditionelt udformede skoleborde og elevstole eller stående ved højere arbejdsborde. Miljøet tilbyder også bløde siddemuligheder såsom lænestole og sofaer i kombination med forskellige borde.
Møblerne giver børnene mulighed for at variere deres arbejdsplads og arbejdsstilling, hvilket både stimulerer kreativiteten og giver et ergonomisk skolemiljø. En dygtig lærer kan hurtigt aflæse sine elever og foreslå, hvornår det et tid til at skifte stilling eller arbejdsplads. Indretningen er foregået i etaper, hvilket har gjort det muligt at engagere børnene og lade dem vurdere løsningerne. Men hvordan måler man resultatet? Det er meget simpelt, siger rektor Elisabet Ingemarsson.
"Vi stiller spørgsmålene i form af et elevspørgeskema, og her svarer eleverne meget klart og tydeligt, at de trives. De angiver, at de godt kan lide at gå på skolen".