Invester i medarbej­deroplevelsen

Hvordan får du dine 10.000 medarbejdere til at gå i samme retning, når de er spredt over hele verden? Katarina Berg, Chief Human Resources Officer hos Spotify, og Susanne Engdahl, Director People & Organization hos Husqvarna Group, forklarer, hvordan de arbejder med medarbejderoplevelsen.

Få koncepter er blevet diskuteret så meget på det seneste som medarbejdero­plevelsen. Fra produktivitet og fastholdelse til innovation og kundetilfredshed har måden, medarbejderne oplever deres arbejdsplads på, vist sig at have en direkte indvirkning på organisationens resultater. Ved at prioritere og investere i medarbejderoplevelser kan virksomheder skabe et arbejdsmiljø, der i sidste ende er med til at sikre den langsigtede succes. Vi talte med to store navne inden for HR,  Katarina Berg fra Spotify og Susanne Engdahl fra Husqvarna, om, hvordan de ser på begrebet.

Der er en aldersforskel på over 300 år mellem teknologigiganten Spotify og producenten af avancerede batteridrevne produkter til udendørs brug. De to virksomheder har en lignende status med ca. 10.000 medarbejdere og kontorer i hele verden. Og at de arbejder med medarbej­deroplevelser på globalt plan. 

Hvad betyder begrebet medarbejderoplevelse for dig?

Katarina Berg: ”Vi kalder det 'menneskelig oplevelse', og det kan opsummeres med tre ord: før, under og efter. Alt det, vores medarbejdere op­lever, lige fra at blive en del af virksomheden, blive onboardet, påtage udfordringer og prøve nye roller til forhåbentlig at nyde en berigende tid hos os.”

Susanne Engdahl: ”Alt, hvad ledere, supervisorer og HR gør på den ene eller anden måde, fører til medarbejderoplevelsen, fra onboarding til offboarding. Jeg vil opsummere det med et ord, ’inklusion’.”

Kan du give eksempler på, hvordan du arbejder med at forbedre medarbejderoplevelsen?

KB: ”En ting, som alle værdsætter, er ’lytteloungen’, hvor kunstnere kommer og spiller live på kontoret. En anden er vores ”introdage”. Vi har også en intern markedsplads til talenter, hvor AI bruges til at matche mennesker med relevante tjenester. Uanset om man er i Sydney, São Paulo eller New York, bliver man ikke glemt.”

SE: ”Vi har for nylig opdateret vores kultur­program, som alle vores 14.000 medarbejdere har været involveret i via fokusgrupper. Det er et kæmpe projekt, som vi er stolte af, især fordi vores medarbejdere har været involveret hele vejen.”

Hvordan vurderer I medarbejdernes oplevelser?

KB: ”Vi foretager medarbejderundersøgelser to gange om året. Da vi i 2020 lancerede ’work from anywhere’, samarbejdede vi med eksterne forskere om at kigge nærmere på effekterne – parametre som kreativitet, innovation, intrapersonel energi. Som opfølgning lancerede vi også en kvartalsvis undersøgelse.”

SE: ”Det gør vi løbende – gennem vores årlige medarbejderundersøgelser, personlige samtaler eller fokusgrupper. Vi arbejder normalt i netværk, hvor vi samles omkring et emne.”

Square big_katarina.jpg
Katarina Berg

Square big_susanne.jpg
Susanne Engdahl

”Alt, hvad ledere, supervisorer og HR gør for en medarbejder fører til begrebet ’medarbejderoplevelse’ – fra første til sidste dag i virksomheden.”

Susanne Engdahl

Så, hvad fungerer og hvad fungerer ikke?

KB: ”I vores undersøgelser var der to faktorer, som alle vendte tilbage til: fleksibilitet og frihed. Budskabet var tydeligt – medarbejderne skal have lov til at vælge. Derfor introducerede vi ‘work from anywhere’. Mange elskede at arbejde hjemmefra, andre hadede det. Vi kan måske ikke tilbyde fuld­stændig frihed, men vi kan gøre livet nemmere for vores medarbejdere ved at give dem et valg.”

SE: ”Under pandemien indså vi vigtigheden af kultur – og af at være en attraktiv arbejdsplads. Det har vi måske taget for givet tidligere. Siden da har vi haft et helt andet fokus på begrebet ’medarbejderoplevelse’. Hos Husqvarna har vi mange forskellige rum at tage højde for, men vi skal stadig arbejde på at gøre dem indbydende.”

Har medarbejderne indflydelse?

KB: ”De har rig mulighed for at få indflydelse, især når vi bygger om. Vi har arkitekter og adfærds­forskere, som har specialiseret sig i sundhed og miljø, og medarbejderne får en stemme i enhver flytning eller udvidelse.”

SE: ”Når vi gennemfører større ændringer, nedsætter vi arbejdsgrupper med repræsentanter fra hver afdeling. Det behøver ikke at være lederen eller supervisoren, det kan lige så godt være en medarbejder. Beslutninger træffes i fællesskab.”

Hvilken rolle spiller det fysiske kontor for jeres virksomhed?

KB: ”Vi har fra første dag været en digital virksomhed og har en værktøjskasse, der giver medarbejderne mulighed for at arbejde, uanset hvor de er. Omkring 50 procent har i øjeblikket et 'hjemmemiks', og 50 procent har et ’kontormiks’.”

SE: ”Vi tilbyder hybridarbejde til medarbejdere med opgaver, der kan udføres på afstand, men hvor beslutningerne træffes i teamet. Nogle afdelinger arbejder hjemmefra fra tid til anden, mens andre arbejder på fuld tid på kontoret eller  på afstand. Det vigtige er, at tiden på kontoret er blevet mere fokuseret. Som arbejdsgiver er vi nødt til at tænke over, hvordan vi skaber et rum, der indbyder til samarbejde.” 

Hybridmøder er kommet for at blive. Men hvordan skaber man en inkluderende mødekultur, hvor nogle deltagere er fysisk sammen i et lokale, mens andre deltager online? Vi talte med to eksperter om emnet: Mia Holmlund fra Kinnarps og Nina Rapp fra Microsoft.

Design til hybridmøder