Case: ResMed Lyon

FAKTA OM CASEN

Kunde:
ResMed

Sted: 
Lyon, Frankrig

Antal medarbejdere:
300

Antal arbejdspladser:
220

Areal:
2000 m2

Fotograf:
Alexis Paoli

ResMed Lyon: Fleksibilitet for forbedret bæredygtighed

ResMed tilkaldte Kinnarps’ ekspertise som led i deres udviklingsprojekt, som afspejler et ønske om at give alle medarbejdere adgang til nye og bedre arbejdsmetoder. Det handler om at skabe fleksible løsninger, der gør det muligt at matche den fortsatte vækst i en gunstig periode for virksomheden. De ønsker at sætte flexkontoret i centrum, dvs. lokaler, hvor alle kan vælge at placere sig afhængig af de opgaver, de skal udføre, individuelt eller i gruppe. En omorganisering har ført til fremkomsten af forskellige miljøer med fokus på velvære via rum, der minder om hjemmets komfort, sammen med den ekstra glæde ved bevægelse og personlig kommunikation på kontoret. Denne opfattelse om trivsel og velvære på arbejdspladsen er ikke ubetydelig, da den er forbundet med generelle forbedringer i produktivitet og effektivitet – vigtige faktorer for en virksomhed, der ønsker at støtte sin vækst.

Fleksibiliteten, som Kinnarps' indretningsløsninger har givet, har forbedret samarbejdsniveauerne mellem afdelingerne. Dette har nu ført til forbedret informationsstrømmen og bidrager til konstant at forbedre arbejdsforholdene for virksomhedens medarbejdere.

Et skalerbart projekt

ResMeds oprindelige mål var at redesigne to bygninger, men med den hastige stigning i antallet af medarbejdere besluttede koncernen at flytte ind i en tredje bygning og øge antallet af mødelokaler. En vigtig faktor i projektet var også at tage højde for kontormøblernes holdbarhed under intensiv daglig brug, og at de skulle være behagelige selv efter lang tids siddende arbejde. Pandemien bød på sin del af overraskelser under projektet, som er blevet ved med at udvikle sig gennem hele dets implementering, og blev endeligt afsluttet i juli 2023 efter tre års arbejde.

Et behageligt arbejdsmiljø for alle

Medicinalteknologivirksomheden ønskede at redefinere arbejdsforholdene for deres medarbejdere ved først og fremmest at tilbyde skalerbare rum. Et centralt aspekt af Kinnarps’ løsning skulle være, at kontormøblerne skulle kunne tilpasses alle kropsformer for at give optimal komfort for alle brugere, hvilket igen gjorde det nemt at dele arbejdspladser. Løsningen skulle være egnet til så mange mennesker som muligt, samtidig med at den skulle være bæredygtig og langtidsholdbar samt have fokus på miljøpåvirkningen og cirkulariteten for at stemme overens med koncernens værdier. Dette kommer til udtryk i valget af produkter, som enten er fremstillet af, eller indeholder. genbrugte eller miljøvenlige materialer, uden at det går på kompromis med ergonomien. Udviklingsprojektet har gjort det muligt at skabe forskellige arbejdsmiljøer, samtidig med at virksomhedens værdier følges.

Tilpasning var kernen i projektet, og takket være KCS (Kinnarps Color Studio) kunne ResMed udfolde sin fulde kreativitet, når det kom til valg af farver og materialer, som begge er vigtige faktorer for alles velbefindende. I starten af ​​projektet blev der afholdt møder, hvor disse dele blev aftalt. I denne fase blev virksomheden også guidet af Kinnarps i Lyon, og der var lange diskussioner om valg af farver for at skabe de ønskede stemninger, især i visse rum, der ønskedes at føles særligt hyggelige. Derfor blev der skabt forskellige zoner, nogle med elementer af træ eller i toner af grøn eller pink, farver, der fremmer både koncentration og samarbejde. Farver er en vigtig del af holistisk ergonomi, og uden at vide det, påvirker de vores adfærd og hvordan vi opfatter rummet. Dette understreges af ResMed, der lægger vægt på de næsten uendelige muligheder med KCS i forhold til hvordan interiøret skal udformes.

HJÆLP TIL DESIGN af ARBEJDSPLADSEN

En arbejdspladsanalyse hjælper med at kortlægge og analysere behov og arbejdsmønstre, før du designer et nyt kontor. Med specifikke værktøjer og workshops er personalet involveret gennem hele forandringsprocessen for at skabe engagement og deltagelse. Baseret på resultaterne gives der anbefalinger vedrørende layout, pladsallokering og arbejdsmetoder. Læs mere om vores arbejdspladsanalyse Next Office® her.

ResMed_16.jpg

ResMed_42.jpg

Livskvalitet på arbejdet

Ønsket med dette projekt var at ResMed ville forbedre arbejdsmiljøet i virksomheden markant og styrke sin attraktivitet samt sikre, at medarbejderne trives i det daglige. Virksomheden har foretaget en langsigtet investering, og tilbagemeldingen viser allerede, at personalet generelt er tilfredse og er nysgerrige på de nyinstallerede miljøer. Medarbejderne er klar til at tage nye og innovative måder at arbejde på og er tilfredse med de resultater, der er opnået ved hjælp af Kinnarps løsninger.

Vi er glade for at have kunnet samarbejde med Kinnarps, som har støttet os i alle faser af projektet, dels ved at være lige ved hånden og dels ved de forslag, de har givet os. Projektet er gennemført i en god samarbejdsånd ved at gå uden for rammerne af det traditionelle forhold mellem serviceudbyder og kunde. Kinnarps har virkelig været tilgængelige, og det betød meget for os. Gennem deres vision om arbejdspladsdesign var vi i stand til at skabe kontorer fra bunden, som perfekt kan understøtte vores vækst. Projektet har været en succes takket være Next Office®-analysen, som Kinnarps har udført for bedre at definere vores behov. Udfra Next Office®-analysen var teamene i stand til at samarbejde tæt gennem givende workshops for at styrke de kommende udviklingsprojekter.

Delphine Viallon, Senior Manager, Corporate & Internal Communication hos ResMed

ResMed_28.jpg

ResMed_36.jpg

Har du brug for hjælp til at designe dit fremtidige kontor? Vi hjælper dig gerne!

Kom i kontakt med os!

Next Office® – analysen viser vejen

Next Office® fra Kinnarps giver et klart og målbart billede af udviklingsbehovene gennem præcis og solid dataindsamling vedrørende kontorernes belægningsprocent, brug og arbejdsvaner. Det giver et godt overblik af behovene i forhold til akustik, koncentration, belysning og kreativitet. Overordnet definerer det arbejdspladser, der er tilpasset nuværende og fremtidige behov, og det er det, der gør dette projekt så vellykket for ResMed.

Det, virksomheden satte pris på, var Kinnarps’ måde at inddrage et panel af medarbejdere på, som hjalp alle til at føle sig hørt. Det betød, at det ikke var særlig svært at overbevise medarbejderne om fordelene ved forbedrede arbejdspladser, hvor de ville have det godt og være mere produktive. Det er vigtigt for Kinnarps at være lydhør under disse udviklingsprojekter, som har undergået mange ændringer i løbet af arbejdet. Og gennem Next Office®-tjenesten og tilhørende workshops kunne Kinnarps få et perfekt billede af, hvad der var planlagt i virksomheden.

Denne tilgang tager således hensyn til ergonomien som helhed, ved at analysere de generelle faktorer, der bidrager til alles trivsel. Denne holistiske oplevelse af et rum gør det muligt for alle medarbejdere at lykkes og stimulerer virksomhedens udvikling, når det er gennemtænkt.

Udforsk Next Office®

Opsummering

  • Et projekt, der i samarbejde med kunden var i stand til at ændre deres medarbejderes arbejdsforhold ved at bruge Kinnarps og Next Office®-analysen.
  • ResMed vil være i stand til at understøtte virksomhedens udvikling både på kort og lang sigt.
  • Kontormøblerne vækker stor opmærksomhed og medarbejderne synes, at kontorlokalerne føles "imødekommende", "hyggelige" og "hjemlige".

Relaterede produkter

Vagabond

Vagabond

Motus

Motus

Cap

Cap

Neo Lite barstol

Neo Lite barstol

Nexus

Nexus

34 Farver & Materialer | 5 Varianter

Spino

Spino

Uni

Uni

Alto

Alto

Boullée

Boullée

Esencia

Esencia

276 Farver & Materialer | 3 Varianter