Takket være Silviaskolen har Hässleholms kommune siden 1990'erne været på forkant, når det handler om at kunne tilbyde tilpasset undervisning til elever med hørenedsættelse. Da Silviaskolen voksede ud af sine lokaler, var de derfor nødt til at sikre, at de også i fremtiden ville kunne holde det samme høje niveau. Der blev bygget en ny skole, hvor hver eneste detalje fra planløsning til materialevalg og teknologiløsninger blev tilpasset for at skabe et optimalt læringsmiljø for elever med hørenedsættelse. Med hjælp fra Kinnarps kunne Silviaskolen realisere visionen om en topmoderne skole, hvor elevens behov er i centrum.
For Silviaskolen var det en selvfølge at satse på en gennemtænkt indretningsløsning af høj kvalitet. Dels fordi det fysiske miljø spiller en afgørende rolle i undervisningen, dels for at skabe miljøer, der vil holde over tid – en satsning, som ifølge rektor Christian Örn har givet tydelige resultater.
Selvom den tidligere skole holdt en høj standard, mener han, at den nye skole har taget endnu et skridt fremad. ”Dette er Sveriges mest moderne skole i forhold til, hvordan miljøerne støtter elever med hørenedsættelse,” siger han og fremhæver fire afgørende faktorer bag succesen: lærernes høje kompetenceniveau, mindre elevgrupper, avanceret høreteknologi og det gennemtænkte fysiske miljø.
”At læse og skrive er grundlaget for al læring. At man med det samme bliver mødt af denne type miljø sender et tydeligt signal om, hvilken type organisation vi ønsker at drive,” siger rektor Christian Örn om bibliotekets strategiske placering i skolens indgang. Sofa Pio og lænestol Monolite High.
Inden udformningen af de nye miljøer aflagde Kinnarps et studiebesøg på den daværende skole for at interviewe elever og lærere. Formålet var at få et billede af, hvad der var godt, og hvad der kunne forbedres i det fysiske miljø. Her viste det sig blandt andet, hvor stor betydning lyd- og lysmiljøet har for elevernes læring.
Selv den mindste lyd, f.eks. en stol, der knirker, eller et ventilationssystem, der summer, kan gøre det sværere for personer med nedsat hørelse at høre, hvad der bliver sagt. For at skabe et tilstrækkeligt godt lydmiljø var man derfor nødt til at tage fat på helheden og minimere både støjudviklingen og efterklangstiden* i miljøerne.
For at minimere forekomsten af generende støj er det vigtigt at vælge de rigtige materialer til indretningen. Bordplader i marmoleum afgiver f.eks. en mindre skarp lyd end laminatplader, hvis man taber noget på dem. Andre måder, hvorpå støjudviklingen blev reduceret, var bl.a. ved at lægge gulvtæpper på mange af gulvene og filtpuder under både stole og borde.
*Efterklang er den tid, lyden fortsætter med at kunne høres i et rum, efter at lydkilden er blevet stille. Den påvirkes blandt andet af rummets størrelse, form, møblering og materialerne i vægge, gulve og lofter.
Bordet Origo med en bordplade af naturmaterialet marmoleum reducerer udviklingen af skarpe lyde i klasseværelserne. Stolen Xpect har en fleksibel ryg, som opmuntrer til bevægelse, hvilket er med til at give eleverne mere energi og hjælper dem med at holde koncentrationen oppe i længere tid. Det polstrede sæde reducerer støjudviklingen og giver en højere komfort.
For at minimere efterklangen af de opståede lyde blev der opsat lydabsorbenter på væggene. Her har tæpper, møbler og materialevalg også en stor betydning. Selv væggene er specialdesignet til at skabe et bedre lydmiljø – de er skrå, så lyden reflekteres på en bestemt måde.
”Vi har arbejdet sammen for at opnå det bedst mulige resultat,” siger Christian Örn om samarbejdet med Kinnarps om valg af møbler og materialer. Han fortæller, at både elever og personale fik hjælp til afprøvningen.
”Dette er Sveriges mest moderne skole set i forhold til, hvordan miljøerne støtter elever med hørenedsættelse.”
I hvert klasseværelse er der også en bås, der er skabt ved hjælp af den lydabsorberende gulvskærm Vibe. Et sted, hvor en elev kan sætte sig, hvis han eller hun har brug for ekstra ro.
På væggene i gangene sidder det multifunktionelle møbel Lean In, som både forbedrer lydmiljøet og giver et sted at være sammen, mens man venter på næste undervisningstime.
Silviaskolen er udstyret med den nyeste høreteknologi. I klasseværelset har lærerne en mikrofon på, som sender lyden til en teleslynge i gulvet, som elevernes høreapparater derefter kobler sig på. Men for nogle typer hørenedsættelse er den tekniske støtte ikke tilstrækkelig. Lærerne på Silviaskolen anvender derfor skilte som støtte i undervisningen, hvilket gør lysmiljøet ekstra vigtigt.
"Det, der sker, når man har en hørenedsættelse, er, at man kompenserer, ofte via sit syn. Man ser både på, hvordan munden bevæger sig, og det øvrige kropssprog. Hvordan lyset falder, kan altså afgøre, om man opfatter, hvad der bliver sagt eller ej,” forklarer rektor Christian Örn.
Ud over en velgennemtænkt planløsning og belysning var en del af løsningen at stille borde og stole i klasseværelserne i en U-formation med læreren i midten. På den måde kan alle elever både se og høre, hvad der bliver sagt.
Takket være de små klasser og klasseværelsernes udformning kan alle elever både se og høre læreren. Et fuldt dækkende, lydisolerende tæppe reducerer efterklang og udviklingen af generende støj. Også træmaterialet og det polstrede sæde på stolen Xpect har en lyddæmpende effekt.
I begyndelsen af 1990'erne ønskede en engageret forældregruppe i Kristianstad amt, at børn med hørenedsættelse skulle have de samme forudsætninger for at lære som andre børn. De gik ud med en forespørgsel til flere kommuner om opstart af en specialskole og fik bid i Hässleholm. Da det var tid til at navngive skolen, foreslog et medlem af ledelsen, som havde undervist Dronning Silvia i tegnsprog, at man skulle bede dronningen om lov til at bruge hendes navn. Dronningen var positiv over for forslaget og deltog selv i indvielsen. Siden da har hun besøgt skolen flere gange.
Silviaskolen har et optagelsesområde på 26 kommuner. Ud over de 87 elever, der går på skolen, støtter skolen omkring 500 børn med hørenedsættelse i regionen ved hjælp af ambulante hørepædagoger.
I et projekt, hvor detaljerne er lige så vigtige som selve opførelsen af den nye Silviaskole, skal man være løsningsorienteret. Der dukker altid udfordringer op undervejs, som man ikke har kunnet forudse. Christian Örn fortæller, at han derfor er taknemmelig for, at Kinnarps har haft en lyttende og fleksibel tilgang til projektet. Han ser tilbage på et vellykket projekt og konstaterer, at det tætte samarbejde har været afgørende for at finde den rigtige løsning ved udformningen af læringsmiljøet. ”Helheden af det fysiske miljø og specialtilpasningerne omkring undervisningen skaber en fantastisk læringssituation for eleverne. Det er de mange små detaljer, der gør forskellen!", siger han.