Værdsatte kontorer

Fjernarbejde er fantastisk – nogle gange, for nogle personer. Men kontoret vil fortsat spille en vigtig rolle i fremtiden. Som kulturbærer, et knudepunkt og et sted, hvor organisationens image og værdier afspejles.

Der blev sat spørgsmålstegn ved mange arbejdsrutiner under pandemien, ikke mindst på kontoret. Næsten fra den ene dag til den anden blev onlinemøder en del af hverdagen. Kontormedarbejdere over hele verden begyndte at undre sig over, hvorfor de overhovedet skulle møde op på kontoret. At skrive e-mails, bruge Excel, PowerPoint og Word, foretage opkald, læse rapporter – det er handlinger, man kan foretage hjemmefra.

Men efterhånden som pandemien trak ud, begyndte man at ændre mening. Selv arbejdsgivere – der glædede sig over at skære ned på deres inddirekte  omkostninger og en arbejdsstyrke, som kunne befinde sig hvor som helst i verden – begyndte at se ulemperne. Det er sværere at være innovativ, hvis man aldrig møder op personligt. Der er ingen uformelle møder over kaffemaskinen, i loungen eller til frokost. Og de er vigtigere end tidligere antaget. Rygtet om kontorets død var stærkt overdrevet. 

I en undersøgelse foretaget af Axiom Insight blev kontormedarbejdere i Sverige, Danmark og Finland spurgt til deres holdning til kontoret. Konklusionen er klar – kontoret er kommet for at blive. For man ge medarbejdere betyder kontoret socialt samvær og et sted at få nye bekendtskaber. Hele 62 procent af de adspurgte oplyser, at det vigtigste ved kontoret er kollegerne. Ni ud af ti nordiske kontormedarbejdere er på kontoret i mindst halvdelen af arbejdsugen. 

Det samme er gældende for resten af verden. Eksempelvis viste en undersøgelse foretaget af The Economist på vegne af Aruba, at muligheden for at vælge, hvor man arbejder, er den vigtigste faktor for hvor kreativ man føler sig. I samme undersøgelse oplyste 42% at de er mere produktive, når de har nem adgang til andres kompetencer og knowhow. Det har stor værdi bare at kunne spørge sine kolleger til råds. 

Selvom digital kommunikation er kommet langt, er fysiske møder stadig afgørende for at udvikle en stærk kultur, styrke relationer og skabe engagement.

En anden fordel ved kontoret er til onboarding af nye medarbejdere. Alle, der er ankommet til en ny arbejdsplads, ved, hvor svært det er – alle de nye navne og ansigter, lære nye opgaver, lære forretningen at kende og holde styr på, hvem der gør hvad. Alt dette er dobbelt så svært, når det gøres på afstand. En undersøgelse fra University of East London viser, at succesfuld onboarding af nye medarbejdere understøttes af ”en betydelig mængde personlige møder” – hvilket er meget nemmere på kontoret. 

Det har også vist sig, at nogle medarbejdere føler at arbejde hjemmefra er et bedre alternativ, når deres kontor har mangler. Der mangler højfokusområder, mødelokaler og digitale mødelokaler, der fremmer opgaverne, som udføres. Hvis du har et veltilrettelagt kontor, der understøtter din organisations aktiviteter og måder at arbejde på, vil dine medarbejdere gerne have mulighed for at arbejde på kontoret. Og det er værd at huske på at det, der kan være positivt for den enkelte medarbejder, kan være negativt for organisationen som helhed. Medarbejderen føler måske, at de lige så nemt kan sætte kryds på deres to-do-liste derhjemme, men teamet som helhed vil gå glip af innovation, problemløsning og kreative spontane møder.

Ændrede arbejdsmønstre og nye måder at arbejde på i en hybridverden stiller nye krav til arbejdspladsen. Kontoret skal være et værdiskabende, attraktivt og bæredygtigt sted, hvor medarbejderne har det godt, trives og har mulighed for at yde deres bedste. Det bliver stadig vigtigere ikke kun at fastholde medarbejdere, men også at tiltrække nye. 

Og ja, lederen lægger mere mærke til medarbejderens arbejdsindsats, når medarbejderen er på kontoret. Det viser en undersøgelse foretaget af Envoy. Hele 96 procent af de adspurgte amerikanske ledere oplyser, at de er mere opmærksomme på deres medarbejderes indsats, hvis de befinder sig på kontoret. 

HJÆLP TIL DESIGN af ARBEJDSPLADSEN

En arbejdspladsanalyse hjælper med at kortlægge og analysere behov og arbejdsmønstre, før du designer et nyt kontor. Med specifikke værktøjer og workshops er personalet involveret gennem hele forandringsprocessen for at skabe engagement og deltagelse. Baseret på resultaterne gives der anbefalinger vedrørende layout, pladsallokering og arbejdsmetoder. Læs mere om vores arbejdspladsanalyse Next Office® her.

”For mange medarbejdere betyder kontoret socialt samvær og et sted at få nye bekendtskaber.”