Kunde:
Sparbanken Skaraborg
Sted:
Skaraborg, Sverige
Areal:
2 119 m² (Skara), 460 m² (Nossebro), 550 m² (Götene), 1 196 m² (Vara)
Antal medarbejdere:
80 (Skara), 5 (Nossebro), 10 (Götene), 22 (Vara)
Arkitekt:
AB 05
Færdiggjort:
Augusti 2022 (Skara), December 2022 (Nossebro), Juni 2023 (Götene), December 2023 (Vara)
I forbindelse med et omfattende brandingarbejde skulle Sparbanken Skaraborgs kontorer i Skara, Vara, Götene og Nossebro totalrenoveres. Målet var at skabe attraktive arbejdspladser, hvor kundeservice er i fokus, og alle medarbejdere har samme muligheder for at gøre et godt stykke arbejde. Med en stram tidsplan på to år og en forretning, der skulle kunne fortsætte som normalt, blev der stillet høje krav til samarbejdet mellem alle involverede parter – byggefirma, arkitekt, kunden selv og Kinnarps.
Meget har ændret sig på kort tid for Sparbanken Skaraborgs medarbejdere, for med de nye miljøer fulgte også en ny måde at arbejde på. Inden renoveringen havde nogle deres egne kontorer og andre havde ikke, hvilket gav medarbejderne forskellige betingelser for at udføre deres arbejde. Nu er de gået over til en aktivitetsbaseret arbejdsmetode, med en clean desk-politik, hvor medarbejderne vælger lokation ud fra den aktivitet, de skal udføre.
Patrik Meijer, administrerende direktør i Sparbanken Skaraborg, forklarer, at store ændringer som denne altid giver en vis modstand, men at det for dem ikke varede længe. "I de første par måneder var nogle skeptiske over for den nye måde at arbejde på, men nu synes alle, at dette er den bedste arbejdsplads i verden!" Han fortæller, at det daglige arbejde fungerer meget bedre i de nye miljøer, især samarbejde og kompetenceoverførsel.
Der var flere bagvedliggende årsager til renoveringen. Blandt andet for at forbedre kvaliteten af miljøerne til kundemøder, som er en central del af Sparbanken Skaraborgs drift. Før renoveringerne var der ikke mødesteder nok, så møderne skulle holdes i åbne miljøer, der ikke var tilpasset den til tider følsomme udveksling af informationer – noget der skabte utryghed for både kunder og medarbejdere. Ved udformningen af de nye miljøer blev der derfor lagt stor vægt på at skabe miljøer, hvor både medarbejdere og kunder kan føle sig trygge, uanset om mødet er fysisk eller digitalt.
Når man indretter et konferencelokale eller mødelokale, er der flere ting, der er vigtige at overveje for at gøre lokalet indbydende, funktionelt og ergonomisk.
Læs artiklen Indretning til mødelokalet.
På et af mødestederne på Skara-kontoret finder vi Neo lite stolen og Uni Large konferencebordet. Afskærmning med gardiner skaber tryghed ved at minimere synlighed og forbedre lydmiljøet.
Mødested på kontoret i Vara. Nilo stolen på hjul reducerer forekomsten af forstyrrende støj, der kan forringe oplevelsen for fjernmødedeltagere.
Et vigtigt mål med projektet var at optimere pladsen på de fire kontorer for at skabe bedre flow og muligheder for vækst. Med en aktivitetsbaseret tilgang og omhyggelig arealplanlægning var det muligt. De åbne rum er blevet opdelt ved hjælp af skærme, gardiner og opbevaringsløsninger for at skabe indbydende og funktionelle arbejdsmiljøer.
Patrik Meijer, CEO of Sparbanken Skaraborg
"Vi havde brug for at kunne vokse i antal medarbejdere. Før renoveringerne var pladsen maksimeret; vi havde ikke plads til et eneste ekstra skrivebord."
Ved skrivebordene på Skara-kontoret letter Space opbevaringsserien fokuseret arbejde ved at opdele rummet og skærme mod forstyrrelser.
Et ledende princip for projektet var at skabe sammenhængskraft på alle kontorer. Lena Berthou, projektleder i Sparbanken Skaraborg, fremhæver de fysiske rammer som en vigtig del af brandet. Lena forklarer ideen bag designkonceptet:
Lena Berthou, Project Manager at Sparbanken Skaraborg
"Uanset hvilket af vores kontorer du træder ind i, skal du genkende det. Inspirationen til kontorernes udseende er hentet fra det landskab, der kendetegner Skaraborg – herunder de store kornmarker, Vänern og Vättern."
For at en forandringsrejse skal lykkes, kræves involvering af medarbejderne. For Sparbanken Skaraborgs vedkommende betød det, at der blev dannet flere arbejdsgrupper. En referencegruppe med repræsentanter fra alle fire kontorer deltog i processen med at formulere indretningskonceptet. En anden gruppe havde fokus på lagerløsninger, mens en tredje arbejdede med forskellige tekniske løsninger til kontorerne.
Med Kinnarps' hjælp kunne arbejdsgrupperne teste og vurdere forskellige løsninger for at finde den rigtige. Lena Berthou forklarer, at det har givet pote at være omhyggelig i valg af møbler og løsninger. "Vi har taget det trin for trin og justeret lidt hen ad vejen. For eksempel kunne vi halvere antallet af hyldemeter, efter at vi havde vurderet forskellige opbevaringsløsninger!", siger hun.
At skabe rum i rum er en måde at optimere kontorlokalet på. Her sker det gennem optrækbare gardiner og Space opbevaring.
Lena Berthou ser tilbage på et vellykket projekt og konstaterer, at alt gik overraskende godt, projektets kompleksitet taget i betragtning. Hun fortæller, at Kinnarps, arkitekten AB05 og Sparbanken Skaraborg havde dialog hver dag under visse dele af projektet. Noget hun mener var afgørende for projektets succes.
"Fra starten hentede vi Kinnarps som møbelleverandør, men under rejsen viste deres ekspertise sig at være så værdifuld, at samarbejdet blev udvidet. Kinnarps havde en meget lyttende, problemløsende tilgang til projektet, hvilket skabte en tryghed for alle involverede."
Patrik Meijer er også meget tilfreds med resultatet. "De, der kommer her, er imponerede over, hvor flot vi har gjort det. De nye mødelokaler er særligt værdsat – både af vores kunder og medarbejdere, som nu alle har de samme gode forudsætninger for at udføre deres arbejde."