80 år med succes
Siden 1942 har Kinnarps leveret vellykkede indretningsløsninger. Ikke desto mindre har virksomheden en lang historie med at overvinde udfordringer. Som den halsbetændelse, der ramte grundlæggeren Jarl Andersson, og påvirkede hans nyrer og truede med kronisk svækkelse. Eller den tid, pengestrømsproblemer betød, at de ikke havde råd til at betale deres ansattes løn. Men takket være et husmoderråd blev Jarl Andersson frisk igen, og de private spisestuemøbler blev solgt, så medarbejderne fik deres løn! Som Jarl Andersson altid sagde: ”At stå stille er at bevæge sig baglæns”, så det var lige så indlysende at kæmpe videre på trods af tilbageslag, som at involvere børn, fætre, kusiner og andre pårørende for at holde virksomheden kørende.
”I første omgang handlede det om overlevelse, og alle ressourcer blev brugt fornuftigt, ikke mindst os børn, som var en god hjælp. Hver dag efter skole var min bror Assar og jeg på fabrikken for at hjælpe med at lime skuffemodulerne og klargøre fabrikken til medarbejdernes ankomst næste dag,” mindes Henry Jarlsson, formand for Kinnarps AB og tidligere CEO.
Lillesøster Sibylla var som det yngste familiemedlem med på besøg hos leverandører, og husker familieferier, som også havde til formål at udvikle forretningen. Man kan sige at familien lever og ånder for Kinnarps, og selvom Sibylla har arbejdet som lærer i en periode, har hun også været engageret bestyrelsesmedlem i mange år.
”Denne mentalitet – at være sparsommelig, finde løsninger og aldrig give op – er grundlaget for virksomheden. Og det er værdier, der stadig er gældende i dag,” fortæller Sibylla Jacobsson.

”Nysgerrighed og problemløsning er faktorer, der driver os fremad. Altid med fokus på kundernes behov.”
Henry og Sibylla.

Kinnarps er Europas førende leverandør af totalindretningsløsninger til kontorer, uddannelses- og sundhedssektoren. Møblerne er kendetegnet ved høj kvalitet, innovativt design, lav miljøpåvirkning og lang levetid. Virksomheden har været familieejet siden grundlæggelsen i 1942 med produktion i Sverige og aktiviteter i mere end 40 lande.
Hur det begyndte
I 1942 grundlagde Jarl og Evy Andersson møbelvirksomheden Kinnarps, der oprindeligt var et snedkerværksted. Sønnerne Henry, Ola og Assar bidrog til udviklingen af produktion, data og transport i de følgende år. Og datteren Sibylla har altid haft en særlig interesse i at sikre virksomhedskulturen og kommunikationen. Men for at forstå Kinnarps’ historie er vi nødt til at kigge nærmere på nogle afgørende begivenheder i virksomhedens udvikling. I 1952 gennemførte Jarl og Evy en strategisk ændring ved at fokusere på kontormøbler, lancere det første katalog og et dedikeret produktsortiment.
”Hvis man ikke er konkurrencedygtig får man ikke succes, så Jarl og Evy skiftede fokus fra håndværk og specialfremstillede varer til serieproduktion. Og grunden til dette var, at de mistede en regeringskontrakt og måtte gentænke. Resultatet var flere hundrede ordrer, der sikrede virksomhedens overlevelse,” fortæller Henry.
”Det førte også til udviklingen af produktionslinjen og køb af maskiner. Der gik et par år, men til sidst var vi mere effektive end alle vores konkurrenter, og vi fik den svenske regering tilbage som kunde,” tilføjer Sibylla.
Sibylla, det yngste medlem af familien og bestyrelsesformand for Kinnarps Holding AB.
Henry Jarlsson, formand for Kinnarps AB og tidligere CEO.
Innovation og holdbare idéer
Ved at tage flere arbejdsopgaver og løse problemer internt, i stedet for at bruge eksterne konsulenter eller løsninger, har Kinnarps altid været på forkant og fundet innovative måder at optimere driften på. Den vedholdende tilgang er et tilbagevendende tema gennem hele virksomhedens historie. En anden vigtig milepæl blev nået i 1959, da Kinnarps begyndte at bruge egne lastbiler til møbeltransport i stedet for jernbanen. Det gjorde ikke kun leverancerne mere pålidelige og hurtigere, men gav også en betydelig konkurrencefordel.
”Vi vendte tingene på hovedet, og lod transporten bestemme produktionen, så vi altid kunne levere på fem dage. Det var meget kompliceret at få det til at fungere, men det var i sidste ende muligt, og ingen andre har et lignende system,” tilføjer Henry.
Tidlig miljøbevidsthed medførte også nye innovationer. Allerede i 1970'erne indså man at udledningerne var ubæredygtige i det lange løb, og man begyndte at teste forskellige metoder til at udvikle en opløsningsmiddelfri lakering.
”De færreste kender historien, men det lykkedes os at udvikle en metode, så vi kunne reducere vores udledninger fra ca. 160 tons til 10 tons opløsningsmidler om året. Denne teknik fortsatte med at blive industristandarden, men først i 1990'erne, så vi havde skiftet længe før det til sidst blev et krav. Det siger noget om vores drive til konstant at udvikle os,” fortæller Henry.
”Vores miljøbevidsthed har været en del af vores DNA lige fra starten.”

Side om side. Søskende Sibyllla og Henry.
Hvordan er det lykkedes dig at imødekomme nye behov, krav og tendenser gennem årene?
”Det har meget at gøre med at være lydhør, og det har vi været lige fra starten. Jarl var en fremragende sælger, der var fænomenal til at lytte til sine kunder, og det har udviklet sig til den mere komplekse opgave, vi nu udfører ved hjælp af vores Next Office®, Next Education® og Next Care® analyseværktøjer. I stedet for at tage udgangspunkt i produktet, har vi altid startet med behovene og løsningen og derefter sat en god produktion op, der er så effektiv og økonomisk som muligt.”
Hvad adskiller Kinnarps fra konkurrenterne?
”Efter min mening er der ikke mange ligheder. Vores konkurrenter køber oftest produkter uden for Sverige, og samler og leverer dem her. Vi har vores egne fabrikker og produktion i Sverige, så vi har kontrol over hele kæden,” fortæller Henry.
Kinnarps er naturligvis stadig en familievirksomhed i meget større skala. Men man kan være sikker på at virksomheden stadig drives med den samme autentiske iværksætterånd af uafhængige strategier og løbende udvikling. Resten er, som de siger, historie.
Kinnarps’ tidslinje
1942
Evy og Jarl Andersson grundlægger virksomheden i Kinnarp, Sverige.
1974
Etableret i Storbritannien. I de følgende årtier blev Kinnarps’ portefølje gradvist udvidet med nye markeder. Nu opererer vi i over 40 lande.
1980
Kinnarps lancerer en opløsningsmiddelfri UV-lakering, som giver hårde, holdbare overflader uden at skade miljøet.
2000
Værktøjet Next Office® lanceres. Det gør Kinnarps i stand til at tilbyde en behovsanalyse, der kortlægger kundens behov og arbejdsmønstre.
I dag og fremadrettet
Kinnarps udvikler fortsat møbler og indretningsløsninger, der gør en positiv forskel i menneskers liv.